
© Właścicielem praw autorskich do tłumaczenia na język polski jest Ministerstwo Sprawiedliwości 
© Copyright for the Polish translation by the Polish Ministry of Justice 

 
 
 
 

 
 
 

Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji 
 

luty 2019 r. 
Niniejsze zestawienie nie jest wiążące dla Trybunału i nie ma charakteru wyczerpującego 

 
 

Ochrona dziennikarskich źródeł informacji 
 
Artykuł 10 (wolność wyrażania opinii) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka  

Europejski Trybunał Praw Człowieka wielokrotnie podkreślał, że art. 10 Konwencji chroni nie 
tylko istotę oraz treść informacji i poglądów, ale także sposoby ich przekazywania. Prasie w 
orzecznictwie Trybunału przyznany został najszerszy zakres ochrony, także w odniesieniu do 
poufności dziennikarskich źródeł informacji. 

„Ochrona dziennikarskich źródeł informacji jest jednym z podstawowych warunków wolności 
prasy. … Bez takiej ochrony źródła informacji mogą powstrzymywać się od udzielania prasie 
pomocy w informowaniu opinii publicznej w kwestiach pozostających w zainteresowaniu 
publicznym. W konsekwencji istotna rola prasy jako stróża publicznego może zostać 
podważona, a ponadto ucierpieć może zdolność prasy do przekazywania rzetelnych i 
wiarygodnych informacji. Nakaz ujawnienia źródła informacji nie może zostać uznany za 
zgodny z art. 10 Konwencji, chyba że został usprawiedliwiony istnieniem nadrzędnej potrzeby 
w interesie publicznym.” (Goodwin przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, wyrok z dnia 27 
marca 1996 roku, § 39). 

 
Zobowiązanie dziennikarzy do ujawnienia źródeł informacji / 
Zarzucany brak ochrony dziennikarskich źródeł informacji 
Goodwin przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
27 marca 1996 r. 
Sprawa dotyczyła nałożonego przez sąd na dziennikarza (pracującego dla czasopisma 
„Inżynier”) zobowiązania do ujawnienia tożsamości jego źródła informacji o poufnym planie 
korporacyjnym przedsiębiorstwa. 
W opinii Europejskiego Trybunału Praw Człowieka nie istniał rozsądny związek 
proporcjonalności między prawnie uzasadnionym celem, którego realizacji służył wydany nakaz 
ujawnienia informacji, a środkami zastosowanymi do osiągnięcia tego celu. Zarówno 
zobowiązanie skarżącego do ujawnienia źródła informacji, jak i nałożona na niego kara 
grzywny za odmowę wykonania zobowiązania, skutkowały naruszeniem jego prawa do 
wolności wyrażania opinii wynikającego z art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka. 

Nordisk Film & TV A/S przeciwko Danii 
8 grudnia 2005 r. (decyzja w przedmiocie dopuszczalności) 
Sprawa dotyczyła nakazu ujawnienia materiału badawczego pozyskanego przez dziennikarza, 
który - przygotowując dokument o zjawisku pedofilii w Danii - działał „pod przykryciem” i 
przeniknął do środowiska pedofilów. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną jako oczywiście niezasadną. W szczególności 
stwierdził, że nakaz wydany przez sąd krajowy stanowił proporcjonalną ingerencję 
w dziennikarską swobodę wyrażania opinii, która była uzasadniona celem w postaci 



 
 

 2 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji

zapobiegania przestępczości, zwłaszcza w odniesieniu do sprawy dotyczącej poważnego 
wykorzystywania dzieci. 

Voskuil przeciwko Holandii 
22 listopada 2007 r. 
Skarżącemu, dziennikarzowi, odmówiono prawa do nieujawnienia swojego źródła informacji do 
dwóch artykułów prasowych, dotyczących śledztwa w sprawie przemytu broni oraz pozbawiono 
go wolności przez okres dłuższy niż dwa tygodnie próbując zmusić go do ujawnienia tego 
źródła. 
Trybunał ustalając w szczególności, że interes rządu holenderskiego w poznaniu tożsamości 
źródła informacji skarżącego nie był wystarczający, by przewyższyć interes skarżącego w jego 
nieujawnianiu stwierdził, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Trybunał uznał ponadto, 
że w sprawie skarżącego doszło także do naruszenia art. 5 ust. 1 (prawo do wolności i 
bezpieczeństwa osobistego) Konwencji. 

Financial Times Ltd i Inni przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
15 grudnia 2009 r. 
Sprawa dotyczyła skargi czterech brytyjskich gazet i agencji prasowych, które podnosiły, że 
nakazano im ujawnienie dokumentów belgijskiej spółce browarniczej Interbrew, co mogło 
prowadzić do zidentyfikowania dziennikarskich źródeł informacji w zakresie pochodzenia 
przecieku do prasy informacji o ofercie przejęcia spółki. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Podkreślając w szczególności 
wystąpienie tzw. efektu mrożącego, ilekroć dziennikarze byli postrzegani jako uczestniczący w 
identyfikacji anonimowych źródeł informacji, Trybunał uznał, że interes w wyeliminowaniu 
szkód poprzez przyszłe upowszechnianie poufnych informacji oraz uzyskiwaniu odszkodowań 
za przeszłe naruszenia poufności nie był wystarczający do przeważenia interesu publicznego w 
ochronie dziennikarskich źródeł informacji. 

Sanoma Uitgevers B.V. przeciwko Holandii 
14 września 2010 r. (Wielka Izba) 
Sprawa dotyczyła zobowiązania holenderskiego wydawnictwa do wydania policji fotografii, 
które wykorzystano w artykule na temat nielegalnych wyścigów samochodowych, na potrzeby 
śledztwa policyjnego w innej sprawie, pomimo wyraźnego sprzeciwu dziennikarzy wobec 
zobowiązania do ujawnienia materiałów umożliwiających identyfikację poufnych źródeł 
informacji. 
Trybunał uznał w szczególności, że ingerencja w prawo wydawnictwa skarżącego do swobody 
wyrażania opinii nie była „przewidziana przez prawo”, ponieważ nie istniała procedura 
zapewniająca odpowiednią ochronę prawną firmy skarżącego poprzez umożliwienie niezależnej 
oceny, czy interes postępowania przygotowawczego przeważał nad interesem publicznym w 
zakresie ochrony dziennikarskich źródeł informacji. W związku z tym doszło do naruszenia 
art. 10 Konwencji. 

Telegraaf Media Nederland Landelijke Media B.V. i Inni przeciwko Holandii 
22 listopada 2012 r.  
Skarżący – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prawa holenderskiego, wydawca 
ogólnokrajowego dziennika „De Telegraaf” oraz dwaj dziennikarze – skarżyli się na 
zobowiązanie do wydania dokumentów, które mogłyby ujawnić dziennikarskie źródła informacji 
oraz na skorzystanie przez państwo z uprawnień szczególnych. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) 
oraz art. 10 Konwencji w odniesieniu do dwóch dziennikarzy, stwierdzając w szczególności, że 
właściwe prawo w Holandii nie zapewniało odpowiednich gwarancji w odniesieniu do 
zastosowanego wobec skarżących uprawnienia do inwigilacji w celu odkrycia ich 
dziennikarskich źródeł informacji. Trybunał uznał ponadto, że doszło do naruszenia art. 10 w 
odniesieniu do nakazu wydania dokumentów adresowanych do wydawnictwa. Potwierdził w 
szczególności znaczenie ochrony dziennikarskich źródeł informacji dla wolności prasy w 
społeczeństwie demokratycznym oraz potencjalny efekt mrożący, jaki nakaz ujawnienia źródła 
może mieć dla korzystania z tej wolności. Trybunał uznał, że potrzeba zidentyfikowania 
funkcjonariusza(-y) tajnych służb, który(-rzy) przekazał(-li) tajne dokumenty skarżącym, nie 
uzasadniała nakazu wydania tych dokumentów. 



 
 

 3 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji

Becker przeciwko Norwegii 
5 października 2017 r. 
Sprawa dotyczyła dziennikarki, którą zobowiązano do złożenia zeznań w sprawie karnej 
przeciwko jednemu z jej źródeł, p. X, o manipulacje rynkowe. Pan X potwierdził na policji, że 
stanowił źródło informacji skarżącej do napisanego przez nią w 2007 r. artykułu o rzekomej 
trudnej sytuacji finansowej norweskiej firmy paliwowej (Norwegian Oil Company). Następnie 
zarzucono mu wykorzystanie skarżącej do manipulacji na rynku finansowym. Skarżąca 
odmówiła składania zeznań na wszystkich etapach postępowania przeciwko p. X. W związku z 
tym sądy zobowiązały ją do złożenia zeznań na temat kontaktów z nim stwierdzając, że brak 
jest chronionego źródła, ponieważ sam już się ujawnił. Uznano również, że jej zeznania mogą 
istotnie pomóc sądom w wyjaśnieniu sprawy. Pan X został jednak uznany za winnego 
popełnienia zarzucanego mu czynu jeszcze zanim została wydana ostateczna decyzja 
zobowiązująca ją do złożenia zeznań. Skarżąca podważała decyzję zobowiązującą ją do 
złożenia zeznań na temat kontaktów z jej źródłem, zarzucając że najprawdopodobniej 
doprowadziłoby to również do zidentyfikowania innych źródeł informacji. Podnosiła także, że 
nie było rzeczywistej potrzeby składania przez nią zeznań w sprawie przeciwko jej źródłu 
informacji. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. 
Stwierdził, że jego ocena dotyczyła przede wszystkim tego, czy zeznania skarżącej były 
potrzebne w toku postępowania przygotowawczego i późniejszego postępowania sądowego 
prowadzonego przeciwko jej źródłu. Trybunał zwrócił uwagę, że jej odmowa ujawnienia źródła 
(lub źródeł) w żadnym momencie nie utrudniła ani śledztwa ani postępowania przeciwko p. X. 
Istotnie, sąd pierwszej instancji, który uznał p. X za winnego, został poinformowany przez 
prokuratora, że wniosek o przedłużenie (do czasu uprawomocnienia się orzeczenia w 
przedmiocie obowiązku złożenia zeznań) nie został złożony, ponieważ sprawa została 
wystarczająco wyjaśniona, nawet bez zeznań p. Becker. Trybunał miał także na uwadze, że 
dziennikarskie metody skarżącej nigdy nie budziły wątpliwości i nigdy nie była oskarżona o 
jakąkolwiek nielegalną działalność. Co więcej, jej prawo jako dziennikarki do zachowania 
poufności jej źródeł nie mogło być automatycznie zniesione ze względu na zachowanie źródła 
lub z uwagi na to, że tożsamość źródła została ujawniona. Trybunał nie był zatem przekonany, 
że okoliczności niniejszej sprawy bądź przedstawione argumenty uzasadniały zmuszanie 
skarżącej do złożenia zeznań. 
 
Sprawy w toku 

Big Brother Watch i Inni przeciwko Zjednoczonemu Królestwu (skargi nr 58170/13, 
62322/14 i 24960/15) 
13 września 2018 r. (wyrok Izby) – sprawa przekazana do Wielkiej Izby w lutym 2019 r. 
Skargi zostały złożone po ujawnieniu przez Edwarda Snowdena (byłego kontrahenta 
amerykańskiej Agencji Bezpieczeństwa Narodowego) informacji na temat programów 
inwigilacji i wymiany danych wywiadowczych między USA a Wielką Brytanią. Sprawa dotyczy 
skarg dziennikarzy, osób indywidualnych i organizacji praw człowieka w związku z trzema 
różnymi systemami inwigilacji: (1) masowym przechwytywaniem komunikatów; (2) wymianą 
danych wywiadowczych z rządami zagranicznymi oraz (3) uzyskiwaniem danych o 
połączeniach od dostawców usług komunikacyjnych. 
W wyroku Izby z dnia 13 września 2018 r. Trybunał orzekł, większością pięciu głosów do 
dwóch, że system masowego przechwytywania naruszył art. 8 Konwencji (prawo do 
poszanowania życia prywatnego) Konwencji, ponieważ zarówno nadzór nad wyborem nośników 
internetowych do przechwytywania, nadzór nad filtrowaniem, wyszukiwaniem i selekcją 
komunikatów przechwyconych do analizy oraz nad zabezpieczeniami rządzącymi wyborem 
„powiązanych danych komunikacyjnych” do analizy były niewystarczające. Dochodząc do tego 
wniosku Izba stwierdziła, że działanie systemu masowego przechwytywania samo w sobie nie 
naruszyło Konwencji, ale wskazała, że taki system musi być zgodny z kryteriami określonymi w 
orzecznictwie Trybunału. Ponadto Izba uznała, większością sześciu głosów do jednego, że 
system uzyskiwania danych komunikacyjnych od dostawców usług komunikacyjnych naruszył 
art. 8 ponieważ był niezgodny z prawem oraz że zarówno system masowego przechwytywania, 
jak i system uzyskiwania danych komunikacyjnych od dostawców usług komunikacyjnych 
naruszyły art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji z uwagi na brak wystarczających 



 
 

 4 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji

zabezpieczeń w odniesieniu do poufnych materiałów dziennikarskich. Trybunał stwierdził 
ponadto, że system wymiany danych wywiadowczych z rządami obcych państw nie naruszał 
ani art. 8 ani art. 10 Konwencji. Wreszcie Izba jednogłośnie odrzuciła skargi złożone przez 
trzecią grupę skarżących na podstawie art. 6 (prawo do rzetelnego procesu) Konwencji, 
dotyczące krajowej procedury kwestionowania tajnych środków inwigilacji oraz skargi złożone 
na podstawie art. 14 (zakaz dyskryminacji) Konwencji. 
W dniu 4 lutego 2019 r. skład Wielkiej Izby uwzględnił wniosek skarżących o przekazanie 
sprawy do rozpatrzenia przez Wielką Izbę. 
 
Association confraternelle de la presse judiciaire przeciwko Francji i 11 innych skarg 
(nr 49526/15, 49615/15, 49616/15, 49617/15, 49618/15, 49619/15, 49620/15, 
49621/15, 55058/15, 55061/15, 59602/15 oraz 59621/15) 
Skargi zakomunikowane rządowi francuskiemu w dniu 26 kwietnia 2017 r. 
Skargi, złożone przez prawników i dziennikarzy oraz przez osoby prawne powiązane z tymi 
zawodami, dotyczą ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o francuskim wywiadzie 
Trybunał powiadomił o skargach rząd francuski i przedstawił stronom pytania zgodnie z art. 8 
(prawo do poszanowania życia prywatnego i korespondencji), art. 10 (wolność wyrażania 
opinii) i art. 13 (prawo do skutecznego środka odwoławczego) Konwencji. 
 
Podobne sprawy w toku: Follorou przeciwko Francji (skarga nr 30635/17) oraz 
Johannes przeciwko Francji (skarga nr 30636/17) 
Skargi zakomunikowane rządowi francuskiemu w dniu 4 lipca 2017 r. 
Trybunał powiadomił o skargach rząd francuski i przedstawił stronom pytania zgodnie z art. 6 
ust. 1 (prawo do rzetelnego procesu sądowego), art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego), art. 10 (wolność wyrażania opinii) oraz art. 13 (prawo do skutecznego środka 
odwoławczego) Konwencji. 
 
Standard Verlagsgesellschaft mbH przeciwko Austrii (skarga nr 39378/15) 
Skarga zakomunikowana rządowi austriackiemu w dniu 5 maja 2017 r. 
Niniejsza sprawa dotyczy nałożonych przez sąd na skarżącego, spółkę medialną, zobowiązań 
do ujawnienia informacji dotyczących tożsamości użytkowników, którzy opublikowali 
komentarze na jej internetowym portalu informacyjnym.  
Trybunał powiadomił o skardze rząd austriacki i przedstawił stronom pytania zgodnie z art. 10 
(wolność wyrażania opinii) Konwencji. 
 
Przeszukanie miejsc zamieszkania i miejsc pracy dziennikarzy / 
zatrzymanie dziennikarskich materiałów 
W dwóch opisanych poniżej sprawach Trybunał orzekł, że władze krajowe musiały wykazać, iż 
środki inne niż przeszukanie domu i miejsca pracy dziennikarzy oraz zatrzymanie materiałów, 
takie jak przesłuchanie odpowiednich funkcjonariuszy, nie byłyby wystarczające dla 
zapobieżenia zakłóceniu porządku lub przestępstwu. 

Roemen i Schmitt przeciwko Luksemburgowi 
25 lutego 2003 r. 
Skarżącymi w tej sprawie byli dziennikarz i jego pełnomocnik w postępowaniu krajowym. 
Sprawa dotyczyła niezapowiedzianego najścia i przeszukania przez policję domu pierwszego 
skarżącego, które miało miejsce po publikacji artykułu dotyczącego oszustw podatkowych 
ministra rządu.. Śledczy, dysponujący nakazem przeszukania, przeprowadzili szeroko 
zakrojoną kontrolę. Sędzia śledczy zarządził również przeszukanie biura drugiego skarżącego.  
Biorąc pod uwagę, że Rząd nie wykazał, że zachowana została równowaga pomiędzy 
zagrożonymi dobrami, a mianowicie ochroną źródeł z jednej strony oraz zapobieganiem i 
karaniem przestępstw z drugiej strony, Trybunał orzekł, że zastosowane środki były 
nieproporcjonalne i skutkowały naruszeniem prawa pierwszego skarżącego do wolności 
wyrażania opinii. W związku z tym doszło do naruszenia art. 10 Konwencji w odniesieniu do 
pierwszego skarżącego. Trybunał stwierdził ponadto, że przeszukanie przeprowadzone w biurze 
drugiego skarżącego miało wpływ na prawa pierwszego skarżącego wynikające z art. 10 
Konwencji. Uznając, że przeszukanie biura drugiego skarżącego nie było proporcjonalne w 



 
 

 5 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji

stosunku do realizowanego celu, w szczególności ze względu na szybkość, z jaką zostało 
przeprowadzone, Trybunał odpowiednio stwierdził, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do 
poszanowania mieszkania) Konwencji w odniesieniu do drugiego skarżącego. 

Ernst i Inni przeciwko Belgii 
15 lipca 2003 r. 
Skarżącymi w tej sprawie byli czterej dziennikarze. Sprawa dotyczyła przeszukania biur 
belgijskich gazet oraz domów czterech dziennikarzy przez sekcję policji ds. zwalczania 
poważnych przestępstw w związku z oskarżeniem członków państwowego biura obsługi 
prawnej przy Sądzie Apelacyjnym w Liège o naruszenie zasady poufności wskutek przecieków 
ze spraw karnych o wysokim stopniu poufności. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Stwierdził w szczególności, że 
przedstawione przez sądy krajowe argumenty nie były wystarczające do uzasadnienia 
przeszukań i zatrzymań na tak dużą skalę. W sprawie tej Trybunał stwierdził ponadto, że 
doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego ), nie doszło do 
naruszenia art. 6 ust. 1 (prawo do rzetelnego procesu sądowego), nie doszło do naruszenia 
art. 14 (zakaz dyskryminacji) w zw. z art. 6 ust. 1 oraz że nie doszło do naruszenia art. 13 
(prawo do skutecznego środka odwoławczego) Konwencji. 

Tillack przeciwko Belgii 
27 listopada 2007 r. 
Skarżący, dziennikarz niemieckiego tygodnika „Stern”, złożył skargę dotyczącą przeszukania 
i zatrzymania rzeczy w jego domu i miejscu pracy, po publikacji artykułów dotyczących 
nieprawidłowości w instytucjach europejskich, które to artykuły opierały się na informacjach 
pochodzących z poufnych dokumentów Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć 
Finansowych.  
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Podkreślił w szczególności, że 
prawo dziennikarza do nieujawniania źródeł informacji nie mogło być rozpatrywane jako 
zwykły przywilej, który może zostać mu przyznany lub odebrany w zależności od legalności lub 
nielegalności jego źródeł, lecz stanowiło integralną część prawa do informacji. Trybunał uznał 
za niewystarczające powody wskazane przez belgijskie sądy w uzasadnieniu czynności 
przeszukania. 

Martin i Inni przeciwko Francji 
12 kwietnia 2012 r. 
Sprawa dotyczyła przeszukania pomieszczeń dziennika „Midi Libre”, zarządzonego przez 
sędziego śledczego w celu ustalenia, w jakich okolicznościach i warunkach dziennikarze weszli 
w posiadanie kopii poufnej wersji roboczej projektu raportu Regionalnej Izby Kontroli, 
dotyczącego władz regionu Langwedocji-Roussillon. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. W szczególności rząd francuski 
nie wykazał, że sporne interesy – mianowicie ochrona dziennikarskich źródeł informacji oraz 
zapobieganie i karanie przestępstw – zostały odpowiednio wyważone. Podane przez władze 
powody uzasadniające przeszukanie można by uznać za odpowiednie, ale nie za wystarczające. 
Przeszukanie było zatem nieproporcjonalne. 

Ressiot i Inni przeciwko Francji 
28 czerwca 2012 r. 
Sprawa dotyczyła kontroli przeprowadzonych w pomieszczeniach gazet „L’Equipe” i „Le Point” 
oraz w domach dziennikarzy oskarżonych o naruszenie tajemnicy postępowania sądowego. 
Władze chciały zidentyfikować źródło przecieków ze śledztwa w sprawie możliwego dopingu w 
wyścigu kolarskim. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Stwierdził w szczególności, że 
rząd francuski nie wykazał, aby zachowano właściwą równowagę pomiędzy poszczególnymi 
konkurującymi interesami. Zastosowane środki nie były odpowiednio proporcjonalne do 
uprawnionego realizowanego celu, któremu miały służyć, biorąc pod uwagę interes 
demokratycznego społeczeństwa w zagwarantowaniu i utrzymaniu wolności prasy. 

 

 



 
 

 6 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji

Saint-Paul Luxembourg S.A. przeciwko Luksemburgowi 
18 kwietnia 2013 r. 
Sprawa dotyczyła nakazu przeszukania i zatrzymania rzeczy wydanego przez sędziego 
śledczego wobec gazety po opublikowaniu artykułu, który był przedmiotem skargi wniesionej 
do organów sądowych przez osobę wymienioną w tym artykule i jej pracodawcę. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) 
oraz do naruszenia art. 10 Konwencji. Stwierdził w szczególności, że nakaz przeszukania i 
zatrzymania rzeczy nie był odpowiednio proporcjonalny do uprawnionego realizowanego celu, a 
mianowicie weryfikacji tożsamości dziennikarza, który napisał artykuł oraz że jego zakres nie 
był wystarczająco ograniczony, aby zapobiec możliwemu nadużyciu uprawnień przez 
funkcjonariuszy organu ścigania, na przykład w postaci usiłowania zidentyfikowania 
dziennikarskich źródeł informacji. 

Nagla przeciwko Łotwie 
16 lipca 2013 r. 
Sprawa dotyczyła przeszukania domu znanej dziennikarki telewizyjnej oraz zatrzymania przez 
policję nośników danych. Dom skarżącej przeszukano po audycji, którą wyemitowała w lutym 
2010 r., informując opinię publiczną o wycieku informacji z bazy danych „State Revenue 
Service”. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Podkreślił, że prawo dziennikarza 
do nieujawniania swoich źródeł nie może być uznawane za przywilej, który jest uzależniony od 
ich legalności bądź nielegalności, ale raczej za integralną część prawa do informacji, które 
należy traktować z najwyższą ostrożnością. W niniejszej sprawie organy śledcze nie zachowały 
właściwej równowagi pomiędzy interesem postępowania przygotowawczego w zabezpieczeniu 
dowodów a interesem publicznym w zapewnieniu ochrony dziennikarskiej wolności wyrażania 
opinii. 

Stichting Ostade Blade przeciwko Holandii 
27 maja 2014 r. (decyzja w przedmiocie dopuszczalności) 
Sprawa dotyczyła przeszukania pomieszczeń czasopisma po opublikowaniu komunikatu 
prasowego powiadamiającego o otrzymaniu pisma od organizacji, która twierdziła, że jest 
odpowiedzialna za serię zamachów bombowych w Arnhem. Wydawca czasopisma zarzucił w 
szczególności, że przeszukanie stanowiło naruszenie jego prawa do ochrony dziennikarskich 
źródeł informacji. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną jako oczywiście bezzasadną. Stwierdził, że w 
niniejszej sprawie „ochrona źródła” nie była przedmiotem sporu, ponieważ informator 
czasopisma, który dążył do nagłośnienia ataków bombowych pod przykrywką prasy, nie był 
uprawniony do takiej samej ochrony, jaką zwykle przynależy „źródłom”. Przeszukanie, które 
zostało przeprowadzone w celu zbadania poważnego przestępstwa i zapobieżenia dalszym 
atakom, było zatem zgodne z wymogami określonymi w art. 10 Konwencji, a w szczególności 
było niezbędne w społeczeństwie demokratycznym dla zapobiegania przestępczości. 

Görmüş i Inni przeciwko Turcji 
19 stycznia 2016 r. 
W kwietniu 2007r. tygodnik „Nokta” opublikował artykuł, który był oparty na dokumentach 
zaklasyfikowanych przez szef sztabu sił zbrojnych jako „poufne”. Skarżący, którzy w danym 
czasie pełnili funkcje odpowiednio dyrektora wydawniczego i redaktorów naczelnych tygodnika, 
a także dziennikarze śledczy, którzy pracowali przy publikacji podnieśli, że środki zastosowane 
przez właściwe organy, mianowicie przeszukanie ich pomieszczeń służbowych i zatrzymanie 
dokumentów, miały na celu identyfikację ich źródeł informacji i skutkowały naruszeniem prawa 
skarżących do wolności wyrażania opinii, zwłaszcza ich prawa do otrzymywania i 
przekazywania informacji. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji. Stwierdził w szczególności, że 
artykuł opublikowany przez tygodnik „Nokta” na podstawie „poufnych” dokumentów 
wojskowych, dotyczący systemu klasyfikacji mediów na podstawie tego, czy są one 
„korzystne”, czy „niekorzystne” dla sił zbrojnych, mógł wnieść wkład do debaty publicznej. 
Podkreślając znaczenie wolności wyrażania opinii w odniesieniu do kwestii będących w 
zainteresowaniu publicznym oraz potrzebę ochrony dziennikarskich źródeł informacji – również 
wówczas, gdy źródła stanowili funkcjonariusze publiczni zwracający uwagę na niezadowalające 



 
 

 7 

 
Zestawienie – Ochrona dziennikarskich źródeł informacji

praktyki w ich miejscu pracy – Trybunał orzekł, że ingerencja w prawo skarżących do wolności 
wyrażania opinii, zwłaszcza ich prawo do przekazywania informacji, nie była proporcjonalna do 
uprawnionego realizowanego celu, nie zaspokajała pilnej potrzeby społecznej, nie była zatem 
niezbędna w społeczeństwie demokratycznym; ingerencja polegała na zatrzymaniu, 
wyszukaniu i przechowywaniu przez władze wszystkich danych komputerowych wydawnictwa, 
nawet tych, które nie były związane z artykułem, w celu zidentyfikowania informatorów z 
sektora publicznego. Wreszcie Trybunał uznał, że środek ten może zniechęcić potencjalne 
źródła informacji do udzielania prasie pomocy w informowaniu opinii publicznej w kwestiach 
pozostających w ogólnym zainteresowaniu, również wówczas, gdy dotyczą one sił zbrojnych. 
 

Kontakt z mediami: 
Tel.: +33 (0)3 90 21 42 08 


