
 
 
 

 

 
 
 
 

Factsheet – Right to the protection of one’s image 
 

 

 

November 2023 
This factsheet does not bind the Court and is not exhaustive 

 

Right to the protection of one’s image 
“[A] person’s image constitutes one of the chief attributes of his or her personality, as it 
reveals the person’s unique characteristics and distinguishes the person from his or her 
peers. The right to the protection of one’s image is thus one of the essential 
components of personal development. It mainly presupposes the individual’s right to 
control the use of that image, including the right to refuse publication thereof …” (von 
Hannover v. Germany (no. 2), Grand Chamber judgment of 7 February 2012, § 96). 

“[F]reedom of expression includes the publication of photos … This is nonetheless an 
area in which the protection of the rights and reputation of others takes on particular 
importance, as the photos may contain very personal or even intimate information 
about an individual or his or her family …” (von Hannover v. Germany (no. 2), Grand 
Chamber judgment of 7 February 2012, § 103). 

Public or political figures 

von Hannover v. Germany (application no. 59320/00) 
24 June 2004 
The applicant, Princess Caroline von Hannover, had applied to the German courts for an 
injunction preventing any further publication of two series of photographs relating to her 
private life which had appeared in German magazines, on the ground that they infringed 
her right to protection of her private life and of her own image. The photographs were 
the subject of three sets of proceedings before the German courts, resulting in particular 
in landmark judgments delivered by the Federal Court of Justice in 1995 and by the 
Federal Constitutional Court in 1999 in which the applicant’s claims were dismissed. The 
applicant alleged before the European Court of Human Rights that those decisions had 
infringed her right to respect for her private life as they had failed to afford her adequate 
protection from the publication of photographs taken without her knowledge by 
paparazzi on the ground that, in view of her origins, she was a figure of contemporary 
society “par excellence”. 
The European Court of Human Rights held that there had been a violation of Article 8 
(right to respect for private life) of the European Convention on Human Rights, finding 
that the German courts had not, in the present case, struck a fair balance between the 
interests at stake. It observed in particular that, while the general public might have a 
right to information, including, in special circumstances, on the private life of public 
figures, they did not have such a right in this instance. The Court considered that the 
general public did not have a legitimate interest in knowing the applicant’s whereabouts 
or how she behaved generally in her private life even if she appeared in places that could 
not always be described as secluded and was well known to the public. Even if such a 
public interest existed, just as there existed a commercial interest for the magazines to 
publish the photographs and articles, those interests had, in the Court’s view, to yield to 
the applicant’s right to the effective protection of her private life. Hence everyone, 
including people known to the public, had to have a “legitimate expectation” that his or 
her private life would be protected. In the Court’s view, the criteria that had been 
established by the domestic courts for distinguishing a figure of contemporary society 
“par excellence” from a relatively public figure were not sufficient to ensure the effective 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-109029
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-109029
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-1036787-1072690
http://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

2 

protection of the applicant’s private life and she should, in the circumstances of the case, 
have had a “legitimate expectation” that her private life would be protected.  

von Hannover v. Germany (no. 2) (nos. 40660/08 and 60641/08) 
7 February 2012 
The applicants, Princess Caroline von Hannover and her husband Prince Ernst August von 
Hannover, complained of the German courts’ refusal to prohibit any further publication of 
two photographs which had been taken during their holiday without their knowledge and 
which had appeared in two German magazines. They alleged in particular that the 
domestic courts had not taken sufficient account of the European Court’s 2004 judgment 
in von Hannover v. Germany (see above). 
The Court held that there had been no violation of Article 8 (right to respect for 
private life) of the Convention, noting in particular that the German courts had carefully 
balanced the right of the publishing companies to freedom of expression against the 
right of the applicants to respect for their private life. In doing so, they had attached 
fundamental importance to the question whether the photographs, considered in the 
light of the accompanying articles, had contributed to a debate of general interest. They 
had also examined the circumstances in which the photographs had been taken. The 
Federal Court of Justice had changed its approach following the first European Court’s 
von Hannover judgment in 2004 (see above), while the Federal Constitutional Court, for 
its part, had not only confirmed that approach, but had also undertaken a detailed 
analysis of the European Court’s case-law in response to the applicants’ complaints that 
the Federal Court of Justice had disregarded the Convention and the European Court’s 
case-law. In those circumstances, and having regard to the margin of appreciation 
enjoyed by the national courts when balancing competing interests, the Court concluded 
that the latter had not failed to comply with their positive obligations under Article 8 of 
the Convention in the present case. 

von Hannover (no. 3) v. Germany (n° 8772/10) 
19 September 2013 
This case concerned a complaint lodged by Princess Caroline von Hannover relating to 
the refusal of the German courts to grant an injunction prohibiting any further 
publication of a photograph of her and her husband taken without their knowledge while 
they were on holiday. The photograph was accompanied by an article about the trend 
amongst the very wealthy towards letting out their holiday homes.  
The Court held that there had been no violation of Article 8 (right to respect for 
private life) of the Convention, finding that the German courts had taken into 
consideration the essential criteria and the Court’s case-law in balancing the different 
interests at stake in the case. It observed in particular that it could not be asserted that 
the article in question had merely been a pretext for publishing the photograph in issue 
or that the connection between the article and the photograph had been purely 
contrived. The characterisation of the subject of the article as an event of general 
interest, first by the Federal Constitutional Court and then by the Federal Court of 
Justice, could not be considered unreasonable. The Court could therefore accept that the 
photograph in question had made a contribution to a debate of general interest. 

Schüssel v. Austria  
21 February 2002 (decision on admissibility) 
Relying on Article 8 (right to respect for private life) of the Convention, the applicant, the 
Deputy Prime Minister of Austria, complained in particular about the use of his picture on 
stickers, half-overlapped by the face of the right-wing politician Jörg Haider and with the 
following slogan: “The social security slashers and the education snatchers share a 
common face”. 
The Court declared the application inadmissible (manifestly ill-founded). It found that 
the Austrian Supreme Court had correctly weighed the general interest in an open 
political debate as protected by Article 10 (freedom of expression) of the Convention 
against the applicant’s interest in protection against the publication of his picture. 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3834336-4402356
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4498929-5425601
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-22209


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

3 

The limits of acceptable criticism were wider with regard to a politician than with regard 
to a private individual. 

Hachette Filipacchi Associés v. France  
14 June 2007 
A few days after the murder of a French prefect, the weekly magazine Paris 
Match published an article entitled “La République assassinée” (The Murdered Republic). 
A two-page colour photograph taken moments after the murder showed the prefect’s 
lifeless body lying on the ground in a pool of blood, facing the camera. The prefect’s 
widow and children, relying on their right to respect for their private life, lodged 
an urgent application with the courts seeking the seizure of the copies of any magazines 
in which the photograph appeared and prohibition of their sale on penalty of 
fines. The applicant company complained of the order requiring it, subject to a penalty 
for non-compliance, to publish a statement that the photograph of the prefect had been 
published without his family’s consent. 
The Court held that there had been no violation of Article 10 (freedom of expression) 
of the Convention, considering that the order requiring Paris Match to publish a 
statement, for which the French courts had given reasons which were both relevant and 
sufficient, had been proportionate to the legitimate aim it pursued – to protect of the 
rights of others –, and therefore necessary in a democratic society. The Court observed 
in particular that the result of publication of the photograph in question, in a magazine 
with a very high circulation, had been to heighten the trauma felt by the victim’s close 
relatives, so they were justified in arguing that there had been an infringement of their 
right to respect for their private life. Then examining to what extent the punishment 
might have a dissuasive effect on exercise of freedom of the press, the Court noted that 
the French courts had refused to order the seizure of the offending publications and 
found that, of all the sanctions permitted, the order to publish the statement was that 
which, both in principle and as regards its content, least restricted the exercise of the 
applicant company’s rights. 

Flinkkilä and Others v. Finland   
6 April 2010 
This case concerned the conviction of the applicants, who worked for two nationwide 
magazines, for publishing information concerning the girlfriend of the National Conciliator 
at the time. The impugned articles focused primarily on the private and professional 
consequences for the National Conciliator of an altercation that had taken place outside 
his home between himself, his wife and his girlfriend. One article in particular contained 
an interview with him concerning the incident and his subsequent conviction 
and dismissal, and was illustrated by a photograph of his girlfriend, whose name was 
given in full. 
The Court held that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of 
the Convention. While it was true that the National Conciliator’s girlfriend was not herself 
a public figure, she had been involved in an incident outside the home of a public figure 
which had received widespread media coverage. As a result, she had inevitably entered 
the public domain. In the circumstances of the case, and notwithstanding the fact that 
the incident might have been presented in a somewhat colourful manner to boost the 
sales of the magazines, the Court found that the facts were not sufficient in themselves 
to justify the applicants’ conviction. Lastly, in view of the fact that the National 
Conciliator’s girlfriend had already been paid sums for damages because of the 
disclosure of her identity in a television programme and articles published in other 
magazines concerning the same incident, the penalties imposed on the applicants had 
been disproportionate. 

Sapan v. Turkey  
8 June 2010 
The applicant owned a publishing house which in 2001 published a book analysing 
the emergence of stardom as a phenomenon in Turkey and studying the case of a very 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-2039775-2156216
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-3090604-3423124
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3158416-3507408


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

4 

well-known singer there. The applicant complained of an order for seizure of the book 
which was applied for almost two years and eight months on the basis of judicial 
decisions for which no reasons were given. The seizure order had been requested by the 
singer who, citing in particular the fact that the title of the book included his name and 
that the book contained photographs featuring him, contended that its publication had 
infringed his right to protection of his own image and his personality rights.  
The Court held that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of 
the Convention, finding that the impugned seizure could not be considered to have been 
necessary in a democratic society as it had not been based on relevant and sufficient 
reasons. In particular, as the author had analysed the phenomenon of stardom and its 
emergence in Turkey through the singer and using scientific methods, the book could not 
be equated with publications of the tabloid press or gossip columns, whose role was 
generally to satisfy the curiosity of a certain type of reader about details of celebrities’ 
private lives. Furthermore, the photographs illustrating the book were all pictures for 
which the singer had posed and which had already been published. The domestic courts 
could therefore not be said to have examined in detail the criteria to be taken into 
consideration for a fair assessment of the rights at stake, namely the freedom to impart 
information and the protection of the rights of others. 

Mgn Limited v. the United Kingdom  
18 January 2011 
The applicant was the publisher of a national daily newspaper which published an article 
giving details of the drug-addiction treatment of a very well-known model. The article 
was accompanied by photographs, one of them taken secretly near the Narcotics 
Anonymous centre she was attending at the time. When the model’s lawyer wrote to the 
applicant complaining of a breach of his client’s privacy, the same newspaper published a 
further two articles, accompanied by a similar picture, in which it criticised the model’s 
lifestyle and claim to privacy. The applicant company alleged an infringement of its right 
to freedom of expression on account of the judgment of the House of Lords finding that 
it had breached the model’s privacy by publishing the impugned articles and pictures. It 
further complained of the requirement for it to pay the “success fees” agreed between 
the model and her lawyers in the same proceedings. 
The Court held that there had been no violation of Article 10 (freedom of expression) 
of the Convention with regard to the order requiring the applicant company to pay 
damages for breach of confidence. It considered that the House of Lords had given 
convincing reasons for its decision. In particular, the photographs, which were clearly 
distressing, had been taken covertly. In addition, they had not been necessary to ensure 
the credibility of the story, while the public interest had been satisfied by the publication 
of the core facts of the claimant’s addiction and treatment. The Court further held that 
there had been a violation of Article 10 of the Convention with regard to the order 
requiring the newspaper to pay the “success fees” sought by the opposing party’s 
lawyers. The interference with the exercise by the applicant company of its right to 
freedom of expression had been prescribed by law and pursued the legitimate aim of 
ensuring the widest possible public access to legal services for civil litigation funded by 
the private sector and thus the protection of the rights of others. Nevertheless, the 
claimant was wealthy and thus not at risk of being excluded from access to justice for 
financial reasons; moreover, the applicant’s case had not been without merit, as 
demonstrated by the difference of opinion between the domestic courts. The order to 
pay "success fees" to the claimant had therefore been disproportionate having regard to 
the legitimate aim sought to be achieved, and exceeded even the broad margin of 
appreciation accorded to the State in such matters. 

Mosley v. the United Kingdom 
10 May 2011 
A national weekly newspaper published a front-page article, including intimate 
photographs taken from secretly recorded video footage, about the alleged “Nazi” sexual 
activities of the applicant, a well-known figure in the International Automobile Federation 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3403357-3818992
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3532677-3987590


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

5 

and Formula One. An extract of the video and some still images were published on the 
newspaper’s website and reproduced elsewhere on the Internet. The applicant sued the 
publisher for breach of confidence and invasion of privacy and claimed damages. In 
addition, he sought an injunction to restrain the newspaper from making the edited 
video footage available on its website. The applicant complained of the absence of any 
legal requirement for a newspaper to give individuals advance notice of the publication of 
material concerning their private life in order to give them an opportunity to prevent 
publication by seeking an interim court injunction. 
The Court held that there had been no violation of Article 8 (right to respect for 
private life) of the Convention. It considered that, although the disclosure of information 
on the private lives of those in the public eye was generally for the purposes of 
entertainment rather than education, it undoubtedly benefited from the protection of 
Article 10 (freedom of expression) of the Convention. The Article 10 protection afforded 
to publications might cede to the requirements of Article 8 where the information was of 
a private and intimate nature and there was no public interest in its disclosure. However, 
having regard to the chilling effect to which a pre-notification requirement risked giving 
rise, to the doubts about its effectiveness and to the wide margin of appreciation 
afforded to the United Kingdom in that area, the Court concluded that Article 8 of the 
Convention did not require a legally binding pre-notification requirement. 

Lillo-Stenberg and Saether v. Norway 
16 January 2014 
The applicants, a well-known musician and actress in Norway, complained about press 
invasion of their privacy during their wedding in August 2005. The wedding took place 
outdoors on an islet in the Oslo fjord accessible to the public. Without the couple’s 
consent, the weekly magazine Se og Hor subsequently published a two-page article 
about the wedding accompanied by six photographs. They showed the bride, her father 
and bridesmaids arriving at the islet in a small rowing boat, the bride being brought to 
the groom by her father and the bride and groom returning to the mainland on foot by 
crossing the lake on stepping stones. The couple brought compensation proceedings 
against the magazine and won before the first two instances. However, in September 
2008 the Supreme Court found against the couple. It considered that they had married 
in a place which was accessible to the public and that the article was neither offensive 
nor negative. The applicants complained that their right to respect for private life had 
been breached by the Supreme Court’s judgment. 
The Court held that there had been no violation of Article 8 (right to respect for 
private life) of the Convention. Having regard to the margin of appreciation enjoyed by 
the national courts when balancing competing interests, it found that the Supreme Court 
had not failed to comply with its obligations under Article 8 of the Convention.  

Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France 
10 November 2015 (Grand Chamber) 
This case concerned the conviction of the applicants – the publication director and 
publisher of the weekly magazine Paris Match – following the publication in May 2005 of 
a ten-page article, announced on the magazine cover under the headline “Albert of 
Monaco: A., the secret child” and containing several photographs. The applicants alleged 
that the judgment against them had amounted to unjustified interference with the 
exercise of their right to freedom of information. 
The Court held that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of 
the Convention, finding that the arguments advanced by the French Government with 
regard to the protection of Prince Albert’s private life and of his right to his own image 
could not be regarded as sufficient to justify interfering with the judgment in question, 
and that the domestic courts had not given due consideration to the principles and 
criteria for balancing the right to respect for private life and the right to freedom of 
expression. The Court considered in particular that, given the nature of the information 
in question, the applicants could be understood as having contributed to the coverage of 
a subject of public interest. It further observed that the disputed publication admittedly 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-140015
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5219247-6470070


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

6 

concerned the sphere of Prince Albert’s private life, but found that the essential element 
of the information contained in the article – the child’s existence – went beyond the 
private sphere, given the hereditary nature of the Prince’s functions as the Monegasque 
Head of State. 

Kahn v. Germany 
17 March 2016 
The two applicants were minors, children of a famous football player. The case 
concerned the repeated publication of photos of them in two magazines aimed at the 
general public, in spite of a blanket ban on publication ordered by a court. The applicants 
contended that the circumstances of the case disclosed a failure on the part of Germany 
to respect their right to respect for their private life. They criticised in particular the 
domestic courts’ rejection of their compensation claim. 
The Court held that there had been no violation of Article 8 (right to respect for 
private life) of the Convention, finding that the German authorities had not failed in their 
positive obligation towards the applicants and had afforded them sufficient protection. 
The Court noted in particular that, as a result of the actions brought by the applicants, 
the publisher had been ordered to pay fines totalling approximately 68% of the amount 
they had claimed. The Federal Court of Justice had found that the applicants – whose 
faces had not been visible or had been pixelated – could only be identified on the photos 
through the presence of their parents and the accompanying text and had not been the 
main subject of the reports, which had focused on their parents’ relationship following 
their divorce. The Court therefore accepted the finding of the German courts that, in 
view of the nature of the photos, there had been no call to award additional 
compensation as the applicants had requested. 

Sihler-Jauch and Jauch v. Germany 
24 May 2016 (decision on the admissibility) 
This case concerned the publication in the German weekly magazine Bunte of an article 
illustrated by several photographs about the wedding of a well-known TV presenter, and 
his and his wife’s unsuccessful attempts before the German courts to obtain damages. 
The applicants alleged in particular that their privacy had been insufficiently protected by 
the domestic courts.  
The Court declared the application inadmissible as being manifestly ill-founded. 
It found in particular that the German courts had carefully balanced the applicants’ right 
to respect for their private life with the magazine’s right to freedom of expression. 
The domestic courts had acknowledged the fundamental importance of the degree to 
which the second applicant was well-known, the level of interference with the applicants’ 
rights, and the general public’s interest in the wedding.  

Karl-Theodor zu Guttenberg v. Germany 
25 June 2019 (decision on the admissibility) 
This case concerned the publication in the German press of photos of residences in 
Germany and in the USA belonging to the applicant – who was, among other capacities, 
Federal Minister for the Economy and Technology and Federal Defence Minister – and his 
family. In 2011, following a case of plagiarism, he had resigned from his office and given 
his seat in parliament. He had then moved with his family to the USA. He complained of 
a refusal by the German courts to prohibit any fresh publication of the impugned photos. 
The Court declared the application inadmissible as being manifestly ill-founded. It 
found in particular that the Court of Appeal had struck a fair balance between the 
applicant’s right to respect for his private life and the freedom of expression of the 
magazine Bunte, which had published the photos. In view of the margin of appreciation 
afforded to Contracting States in such matters, the Court saw no reason to substitute its 
own opinion for that of the German courts. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5328912-6641233
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5408079-6766896
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6464448-8514360


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

7 

Dupate v. Latvia 
19 November 2020 
At the time of the events in question, the applicant was a lawyer and her partner was 
the chairperson of a political party and the face of an advertising campaign for a 
nationally available celebrity-focused magazine. Previously, he had headed a State-
owned company. The case concerned surreptitiously taken photos of the applicant 
leaving a maternity ward and their subsequent publication with an accompanying article. 
the applicant alleged that the dismissal of her complaints regarding the publication of the 
covertly taken photos of her and her newborn baby had violated her rights. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention, finding that, although the domestic courts had balanced the right 
to privacy of the applicant with the right to freedom of expression of the publishing 
magazine, they had failed to do so sufficiently or in line with the Court’s case-law. 
The Court agreed with the Latvian courts that the applicant, as the partner of a public 
figure, should have expected to be mentioned in the media as the child’s mother. 
However, it asserted that the article in question went well beyond what could reasonably 
have been expected. The Court stressed, in this respect, that a degree of caution was 
required where a partner of a public person attracted media attention merely on account 
of his or her private or family life. Furthermore, although the applicant had not been 
depicted in a humiliating manner, the article had been a “photo story”, with the text of 
secondary importance. The shots had been taken covertly, in a situation the applicant 
could not practicably have avoided – traversing the hospital car park – and she had been 
followed to her home. 

Professionals (lawyers, journalists, etc.) 

Minelli v. Switzerland 
14 June 2005 (decision on admissibility) 
The applicant, a well-known lawyer and journalist who had frequently taken part in 
public debates on topical issues, alleged a breach of his privacy because of the use of the 
term “poacher” in a profile of him published in a magazine. He also complained of the 
publication of his photograph alongside the article. 
The Court declared the complaint inadmissible, as being manifestly ill-founded. 
It endorsed the view of the Swiss Federal Court that the applicant could not claim 
absolute protection of his personality rights after having placed himself in the public eye. 
The same applied to his right to protection of his own image in relation to the 
photograph published alongside the article, which had been taken at a televised event in 
which the applicant had taken part. 

M.D. and Others v. Spain (no. 36584/17) 
28 June 2022 
This case concerned the compiling of files by the police in Catalonia on the applicants, 
judges who had expressed certain views on that region’s independence from Spain. 
Material from the files, including photographs, had been subsequently leaked to 
the press. The applicants complained in particular of the police compiling a file on them 
for no justification, using police photos, which then leaked to the press. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention in the present case. It firstly reiterated that the primary purpose 
of Article 8 of the Convention was to prevent interference by the police in the privacy of 
an individual’s private or family life, home or correspondence, and that that provision 
also entailed an obligation to actively protect the individual from arbitrary interference 
with their privacy by the authorities. Regarding the police reports, the Court noted that 
there was no domestic legal provision authorising the compiling of such reports without 
some connection to a crime. The reports contained personal data, photographs and 
certain professional information (partially extracted from the police ID database), and, 
in some cases, political views. The Court concluded that the mere existence of such 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6858794-9192152
http://cmiskp.echr.coe.int/tkp197/view.asp?action=html&documentId=780102&portal=hbkm&source=externalbydocnumber&table=F69A27FD8FB86142BF01C1166DEA398649
https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7371697-10074226


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

8 

police reports had been in violation of Article 8 of the Convention. Further, concerning 
the leak and ensuing investigation, the Court stated that it was uncontested that the 
photos and some other information had been sourced in the police ID database. 
The domestic authorities had found it established that the Spanish State had been 
responsible for the leak. The Court also noted that, although statements had been taken 
from some witnesses, in order to have had an effective investigation of the leak, it would 
have been necessary to have taken statements from the Senior Chief of Police of 
Barcelona, to whom the reports had been addressed and who had been responsible for 
the databases. This had not been done. Owing to its failure to carry out this investigative 
step, the State had failed to comply with its obligations under Article 8 of 
the Convention. 

Bild GmbH & Co. KG v. Germany 
31 October 20231 
This case concerned a court ruling ordering bild.de, a major news website, to take down 
CCTV footage of a police arrest at a nightclub in Bremen unless it blurred the face of one 
of the police officers involved. The applicant company, owner of the website in question, 
complained that the injunction to take down the unpixellated video from its website had 
violated its freedom of expression. 
The Court held that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of 
the Convention in respect of the applicant company, finding that the impugned injunction 
had not been necessary in a democratic society. Overall, the Court was satisfied with the 
balancing of competing rights as regards the first video published, but held that that 
exercise had been insufficient as regards the second and any future use of the footage. 
In particular, without evaluating the contribution to a public debate, the domestic courts 
had stated in a general reasoning that neutral coverage of the police intervention, 
although it might not depict the police officer in a negative way, could not be considered 
to be portraying a general aspect of contemporary society and thus would be unlawful. 
The Court considered that this could lead to an unacceptable ban on any future 
publication, without their consent, of unedited images of police officers performing 
their duties. 

Private persons 

Peck v. the United Kingdom 
28 January 2003 
In this case the applicant, who was suffering from depression, complained about the 
disclosure in the media of footage from a closed-circuit television (CCTV) camera 
mounted in the street showing him walking alone with a kitchen knife in his hand (he 
had subsequently attempted suicide by cutting his wrists, but the CCTV footage did not 
show this), which had resulted in images of himself being published and broadcast 
widely. He further complained of the lack of an effective domestic remedy in that regard. 
The Court found that the disclosure of the footage by the municipal council had not been 
accompanied by sufficient safeguards and constituted disproportionate and unjustified 
interference with the applicant’s private life, in breach of Article 8 (right to respect for 
private life) of the Convention. Furthermore, at the relevant time, the applicant had not 
had an effective remedy for breach of confidence, in violation of Article 13 (right to an 
effective remedy) read in conjunction with Article 8 of the Convention. 

Gurgenidze v. Georgia 
17 October 2006 
The applicant, a former university lecturer who was unemployed at the material time, 
decided to sell some manuscripts he had inherited from his father in order to support 

 
1.  This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 (final judgments) of the 
European Convention on Human Rights. 

https://hudoc.echr.coe.int/fre-press?i=003-7788242-10797187
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-687182-694690
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-77520
http://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

9 

his family. He therefore offered for sale a manuscript by a renowned writer, 
prompting the writer’s daughter-in-law to arrange a meeting with him. She was 
accompanied to the meeting by a relative and by a journalist. There followed a series of 
interviews and articles, illustrated by a photograph of the applicant, in which the writer’s 
daughter-in-law accused him of stealing the manuscript in question. The applicant 
complained that the information and his photograph, which were published in a 
newspaper, and also the decisions of the domestic courts in the matter, had violated his 
right to respect for his private life. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention. It found that, with regard to the publication of the information 
and photograph in question, the domestic courts had not struck a fair balance between 
the competing interests. The way in which they had dealt with the case had therefore 
not afforded the applicant sufficient and effective protection of his private life. 

Reklos and Davourlis v. Greece 
15 January 2009 
This case concerned the photographs of a new-born baby taken in a private clinic 
without the parents’ prior consent, and the retention of the negatives. Immediately after 
birth the baby had been placed in a sterile unit to which only medical staff at the clinic 
had access. The following day the mother was presented with two photographs of the 
baby, shown facing the camera, taken inside the sterile unit by a professional 
photographer based in the clinic. The applicants complained of the photographer’s 
intrusion into an environment to which only medical staff should have had access, and 
the possible annoyance caused to the infant by being photographed from the front. 
Faced with the clinic’s indifference to their complaints and its refusal to hand over the 
negatives of the photographs, the applicants brought an action for damages, which was 
dismissed as unfounded. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention. Although the photographs showed the baby only from the front 
and not in a state which could be considered demeaning or was otherwise liable to 
damage his personality, the overriding consideration in this instance was not whether 
the photographs were harmless but the fact that the photographer had kept them 
without obtaining the applicants’ consent. The baby’s image had thus been retained in 
the hands of the photographer in an identifiable form with the possibility of subsequent 
use against the wishes of the child and/or his parents. The domestic courts had not 
taken into account the lack of parental consent for the photographs to be taken or for 
the negatives to be kept by the photographer and had thus failed sufficiently to 
guarantee the child’s right to the protection of his private life. 

Kurier Zeitungsverlag und Druckerei GmbH (no. 2) v. Austria and Krone Verlag 
GmbH v. Austria  
19 June 2012 
The two cases concerned compensation proceedings under the Media Act brought by a 
mother and child against two publishing companies on account of their newspapers’ 
reporting on the dispute between the parents over custody of the child. The articles 
published by the two newspapers revealed the child’s identity and gave details of his 
family life, and were accompanied by photographs showing him in a state of apparent 
pain and despair. 
The Court held that there had been no violation of Article 10 (freedom of expression) 
of the Convention. It was true that the articles had dealt with a matter of public concern. 
However, given that neither the child nor his parents were public figures or had 
previously entered the public sphere, it had not been essential for understanding the 
case to disclose his identity, reveal most intimate details of his life or publish a picture 
from which he could be recognised. The Court was not convinced by the applicants’ 
arguments that it had been necessary to publish a picture showing the child’s suffering 
in order to draw public attention to the issue or to ensure the credibility of the story. 
Lastly, the interference with the applicants’ rights had been proportionate to the aims 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-90617
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3989704-4640229
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3989704-4640229


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

10 

pursued. They had not been fined in criminal proceedings but had simply been ordered 
to pay compensation to the child for the injury caused due to interference with his right 
to respect for his strictly private life. 
Küchl v. Austria, Rothe v. Austria and Verlagsgruppe News GmbH and Bobi v. 
Austria  
4 December 2012 
The applicants in the first two cases were the principal and deputy principal respectively 
of a seminary where future Roman Catholic priests were trained. In 2004 the weekly 
news magazine Profil published an article which stated that the applicants had had 
sexual relations with seminarians. The article was accompanied by a photograph showing 
the first applicant with his hand between the legs of one of the seminarians and two 
photographs showing the second applicant about to kiss and embrace a seminarian. Both 
applicants brought proceedings against Verlagsgruppe News GmbH, the magazine’s 
publisher, requesting compensation for defamation and for the violation of their strictly 
personal sphere. They complained about the final judgments of the Austrian courts 
refusing them compensation for the publication of the article and the photographs. In 
the third case, the publisher and the editor-in chief of Profil complained about an 
injunction, upheld by the Austrian Supreme Court, prohibiting them from publishing the 
first applicant’s picture in connection with allegations of unwanted homosexual advances 
towards seminarians or sexual antics with seminarians. 
In the first two cases the Court held that there had been no violation of Article 8 
(right to respect for private life) of the Convention. In the third case it held that there 
had been no violation of Article 10 (freedom of expression) of the Convention. 

Bremner v. Turkey 
13 October 2015 
This case concerned the broadcasting of a television documentary in which the applicant, 
who was shown promoting his evangelical Christian beliefs, was described as a “foreign 
pedlar of religion” engaged in covert activities in Turkey. The applicant alleged that the 
broadcasting of the documentary and the refusal of the judicial authorities to grant his 
request for compensation had breached his right to respect for his private life. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention, finding that the Turkish authorities had not struck a fair balance 
between the competing interests and that the manner in which they had dealt with the 
case had not afforded the applicant adequate and effective protection of his right to his 
own image and therefore to respect for his private life. In particular, as to the 
contribution allegedly made by the broadcasting of the applicant’s image to a debate in 
the general interest, the Court did not find any general-interest justification for the 
journalists’ decision to broadcast his image without blurring it. In view of the fact that 
the applicant was not famous, there was nothing to suggest that the broadcasting of his 
image would be newsworthy or useful. In addition, the Court noted that none of the 
domestic courts seemed to have assessed the degree of contribution of the broadcasting 
of the applicant’s image, without blurring it, to a debate in the general interest. 

Société de Conception de Presse et d’Edition v. France 
25 February 2016 
This case concerned the conviction of the applicant – the publisher of the monthly 
magazine Choc – following the unauthorised publication, on the front cover and again 
four times on inside pages of edition 120 of the magazine, of a photograph of a young 
man – wearing shackles and showing visible signs of ill-treatment – taken by his 
torturers while he was in captivity. The applicant complained of an infringement of the 
right to freedom of expression and information. 
The Court held that there had been no violation of Article 10 (freedom of expression) 
of the Convention, finding that the restriction imposed by the French courts on the 
exercise of the publishing company’s rights had been based on relevant and sufficient 
reasons and had been proportionate to the legitimate aim pursued. It had therefore been 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-115004
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-115005
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-115013
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-115013
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5197543-6435480
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5309600-6611150


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

11 

necessary for the proper functioning of a democratic society. The Court found in 
particular that the publication of the photograph, which had not been intended for public 
viewing, constituted serious interference with the private life of the young man’s 
relatives. Moreover, the restriction on freedom of expression had been proportionate, as 
the domestic courts had merely ordered that the photograph in question be blacked out, 
without censoring the article or ordering its withdrawal. 

Bogomolova v. Russia 
20 June 2017 
This case concerned the use of a minor’s image without parental authorisation. 
The child’s photo had been featured on the cover of a booklet meant to inform the public 
about the local authorities’ efforts to protect orphans and the assistance available for 
families looking to adopt. The applicant complained that the unauthorised publication of 
her son’s photograph had infringed their right to private and family life. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention. It found in particular that the Russian courts had failed to 
examine whether the applicant had given her consent for the publication of the 
photograph, focusing instead on the authorisation she had given that her son be 
photographed. The Court also highlighted the false impressions and inferences which 
could be drawn from the context of the photograph, namely that the child pictured had 
no parents or had been abandoned by his parents, and the effect that that could have on 
public perception of the applicant’s relationship with her son. 

Vučina v. Croatia 
24 September 2019 (decision on the admissibility) 
In this case a lifestyle magazine with nationwide distribution published a photograph of 
the applicant attending a popular music concert. The caption to the picture wrongly 
identified the applicant as the wife of the then mayor of the city where the concert was 
taking place. The applicant brought a civil action against the publisher of the magazine, 
seeking damages in respect of the erroneous labelling of her photograph. The domestic 
courts ultimately dismissed her claim. 
The Court declared the application inadmissible finding that, while the erroneous 
misidentification might have caused some distress to the applicant, the level of 
seriousness associated with the erroneous labelling of her photograph and the 
inconvenience that she had suffered did not give rise to an issue under Article 8 (right to 
respect for private life) of the Convention, whether in the context of the protection of her 
image or her honour and reputation. Consequently, Article 8 of the Convention did not 
apply to the facts of the case. 

Hájovský v. Slovakia 
1 July 2021 
After publishing an advertisement in a nationwide daily newspaper aimed at finding a 
surrogate mother, the applicant found himself the subject of a television report by an 
investigative reporter who had recorded her meetings with him covertly whilst 
pretending to be a potential surrogate mother. This was followed by the publication, in 
print and online, of an article, in a popular daily newspaper with national coverage, 
which described the applicant’s story as depicted by the television report, contained 
information on his private matters as well as photographs of him from the report taken 
without his consent. Although, he successfully brought an action for the protection of his 
personal integrity against television, the one he brought against the newspaper’s 
publisher was dismissed. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention, finding that, notwithstanding the margin of appreciation allowed 
to the domestic courts in this field, the Slovakian State had failed to fulfil its positive 
obligations under that provision. Bearing in mind, in particular, the flawed assessment of 
the applicant’s prior conduct, the failure to consider the manner in which the 
photographs had been taken and, most importantly, to assess the contribution to the 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5755354-7315125
http://hudoc.echr.coe.int/fre?i=002-12642
https://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-13325


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

12 

public-interest debate of broadcasting non-blurred images of the applicant, the Court 
considered that the domestic courts had not exercised the balancing exercise between 
the competing rights in line with the Court’s case-law criteria. The Court also noted that 
the applicant had not been a public or newsworthy figure within the meaning of the 
Court’s case-law, had not sought any public exposure beyond placing the advertisement, 
nor could he have suspected that by talking to the person who had contacted him as a 
potential surrogate mother, he had run a risk of being recorded and having his intentions 
and identity revealed in the media.  

I.V.Ț. v. Romania (no. 35582/15) 
1 March 2022 
This case concerned a television interview of a minor, without parental consent or 
adequate measures to protect her identity. The interview, which concerned the death of 
a schoolmate, had resulted in her being bullied and had caused her emotional stress. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention, finding that the domestic appellate courts in this case had only 
superficially balanced the question of the applicant’s right to private life and the 
broadcaster’s right to free expression. They had not properly taken into account the fact 
that she had been a minor, failing in their obligation to protect her right to private life. In 
particular, concerning the interview itself, the Court was satisfied that it had been about 
a matter of public concern. However, the applicant had been a minor and so the 
requirement of parental consent – which had never been obtained – had to be weighed 
against that. The Court noted in particular that the relevant National Audiovisual Council 
regulations stated “the right of the minor to his or her private life and private image 
prevail[ed] over the need for information, especially in the case of a minor in a difficult 
position”. It observed that the domestic courts had found that the applicant had suffered 
from severe distress and anguish following the broadcast. The Court recalled that, even 
where a news report made a contribution to a public debate, the disclosure of private 
information – such as the identity of a minor who had witnessed a dramatic event – had 
not to exceed editorial discretion, and had to be justified. These considerations had been 
more important in the present case, where the Court expressed doubts as to the 
relevance to a debate of public interest of the opinions of a child who had not witnessed 
the event in question. 

Persons arrested or under criminal prosecution 

Sciacca v. Italy 
11 January 2005 
During an investigation into irregularities in the management of the school where she 
taught, the applicant was prosecuted for criminal conspiracy, tax evasion and forgery. 
Following a press conference given by the public prosecutor’s office and the Revenue 
Police, two daily newspapers published articles on the facts giving rise to the 
prosecution, illustrated by a photograph which featured the applicant. The photograph, 
which was published four times, was the one which had been taken by the Revenue 
Police when the file was drawn up on the applicant and which they had released to the 
press. The applicant submitted that the dissemination of her photograph at the press 
conference had infringed her right to respect for her private life. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention. It noted in particular that the photograph, taken for the purposes 
of drawing up an official file, had been released to the press by the Revenue Police. 
Further, according to the information in the Court’s possession, there was no law in Italy 
governing the taking of photographs of people under suspicion or arrested and assigned 
to residence and the release of photos to the press. It was rather an area in which a 
practice had developed. The Court therefore found that the interference with the 
applicant’s right to respect for her private life had not been “in accordance with the law” 
within the meaning of Article 8 of the Convention.  

https://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-7271936-9904584
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-67930


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

13 

Österreichischer Rundfunk v. Austria  
7 December 2006 
In July 1999 the applicant (the Austrian Broadcasting Corporation) broadcast information 
about the release on parole of the head of a neo-Nazi organisation who had been 
sentenced under the National Socialist Prohibition Act. That news item also mentioned 
his deputy, who had previously been convicted under the Act and had been released on 
parole five weeks earlier. During the broadcast, a picture of the deputy at his trial was 
shown for a couple of seconds. The deputy successfully brought proceedings under the 
Copyright Act and the applicant’s rights to publish the deputy’s picture were restricted. 
The applicant complained that the Austrian courts’ decisions violated its right to freedom 
of expression. It further complained that the contested injunction prohibited it from 
publishing the picture while other media remained free to do so.  
The Court held that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of 
the Convention, finding that the reasons adduced by the domestic courts had not been 
relevant and sufficient enough to justify imposing the injunction, and that the 
interference with the applicant’s rights could not be considered necessary in a 
democratic society. When weighing the individual’s interest not to have his physical 
appearance disclosed against the public’s interest in the publication of his picture, the 
domestic courts had in particular not taken into account the deputy’s notoriety and the 
political nature of the crime of which he had been convicted. Nor had they had regard to 
other important elements, namely that the facts mentioned in the news items were 
correct and complete and that the picture shown was related to the content of the 
report. In addition, the injunction in issue had only applied to the applicant and other 
media had remained free to publish the deputy’s picture in the same context. 

Verlagsgruppe News GmbH v. Austria (no. 2) 
14 December 2006 
The case concerned an injunction against the applicant, a publishing company, 
prohibiting it from publishing photographs of a businessman in the context of reports on 
investigations against him on the suspicion of large-scale tax evasion. A widely-read 
weekly magazine owned by the applicant company had printed an article on the 
investigation in progress, accompanied by a photograph of the businessman. 
The Court held that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of 
the Convention. The claimant – a business magnate who owned and managed one of the 
country’s most prestigious firms – was by virtue of his position a public figure. 
Furthermore, the article had reported on a matter of public interest. With regard to the 
photograph, the Court stressed that there was little scope for an absolute ban on 
publishing a public figure’s picture in an article contributing to a public debate. The 
reasons adduced by the Supreme Court, although relevant, had not been sufficient. 
Thus, the absolute prohibition on publishing the picture of the claimant alongside the 
article reporting on the pending investigations against him had not been proportionate to 
the legitimate aim pursued, namely the protection of his reputation and rights. 

Khuzhin and Others v. Russia 
23 October 2008 
The applicants were arrested in April 1999 and subsequently charged with kidnapping 
and torture. A few days before their trial in July 1999, a national television channel 
broadcast a talk show during which three prosecution officials discussed the case in 
detail. The first applicant complained in particular that the police had taken his passport 
photograph from the criminal case-file and, without his consent, given it to a journalist 
who had used it in a television show.  
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention, finding that, in the circumstances of the present case, the 
release of the first applicant’s photograph from the criminal file to the press had not 
pursued any of the legitimate aims enumerated in paragraph 2 of Article 8 of 
the Convention. The Court observed in particular that, being in custody at the material 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-1861122-1954300
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-2997
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-1898


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

14 

time, the first applicant was not a fugitive from justice and the showing of his 
photograph could not have been necessary for enlisting public support to determine his 
whereabouts. Nor could it be said to have bolstered the public character of judicial 
proceedings because at the time of the recording and the first airing of the television 
show the trial had not yet begun. 

Giorgi Nikolaishvili v. Georgia 
13 January 2009 
This case concerned the arrest of a witness in order to put pressure on his brother, who 
was wanted by the judicial authorities. Photographs of the applicant, his brother and two 
other men were posted on the "wanted persons" boards of various police stations. The 
four men were identified by name and said to be wanted in connection with a murder. In 
subsequent correspondence between the applicant’s lawyer and the Ministry of the 
Interior, it emerged that the only wanted man was the applicant’s brother and that 
operational measures were being taken to interview the applicant as a witness in view of 
his repeated refusals to appear before the district prosecutor. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention, as the posting of the applicant’s photograph on the wanted board 
was not in accordance with domestic law. 

Eerikäinen and Others v. Finland  
10 February 2009 
The applicants, the publishing company and editor-in-chief of a magazine and one of its 
journalists, complained of being ordered by the Finnish Supreme Court to pay damages 
after publishing an article reporting on the pending criminal proceedings against a 
businesswoman accused of fraud against the social security scheme and some insurance 
companies. Although the article did not mention her by name, it was set alongside 
another wholly unrelated article which the journalist had written some years previously 
for another magazine, with the woman’s consent, and which gave her full name and 
included two photographs of her. 
The Court held that there had been a violation of Article 10 (freedom of expression) of 
the Convention. The report in the impugned article concerning the criminal proceedings 
against the businesswoman had been based on a public document concerning a subject 
of legitimate public interest and designed to contribute to public discussion of the 
subject. Moreover, the Finnish Supreme Court had not examined the implications of the 
fact that the photographs had been taken with the woman’s consent with a view to their 
publication, albeit for the purposes of a previous article and in a different context. 
Accordingly, the grounds relied on, although relevant, were not sufficient to justify the 
interference with the applicants’ right to freedom of expression. 

Toma v. Romania 
24 February 2009 
In this case the police had called journalists and allowed them to take pictures, with a 
view to publication, showing the applicant in police custody after he and another 
individual had been arrested by drug squad officers in possession of 800 grams of 
cannabis which, according to the authorities, they intended to sell. On the day of the 
arrest journalists from a local channel and a newspaper filmed and took photographs of 
the applicant at the police station. The next day a photograph of the applicant showing 
visible traces of violence was published on the front page of the newspaper, together 
with an article calling him a “drug trafficker”. 
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention. The behaviour of the police in calling journalists and allowing 
them to film the applicant at the police station on the day proceedings were brought 
against him, without his consent and with a view to publishing the pictures in the media, 
amounted to interference with the applicant’s right to respect for his private life. The 
Romanian Government had offered no explanation to justify such interference and there 
was nothing to suggest that the dissemination of the pictures concerned, which had no 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-90590
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-1671
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-1649


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

15 

real news value as such, had been meant to serve the interests of justice. Accordingly, 
the interference with the applicant’s right to respect for his private life had not pursued 
one of the legitimate aims provided for in Article 8 § 2 of the Convention. 
Egeland and Hanseid v. Norway 
16 April 2009 
The two applicants, editors-in-chief of two major national newspapers in Norway, 
complained about their conviction and sentencing to a fine for publishing photographs of 
an individual about to be taken away to serve the long prison term to which she had just 
been sentenced for her involvement in a triple murder. 
The Court held that there had been no violation of Article 10 (freedom of expression) 
of the Convention. Although the photographs had concerned a public event and had been 
taken in a public place at a time when the person’s identity was already well known to 
the public, the Court found that their portrayal of her had been particularly intrusive. 
Furthermore, the person concerned had not consented to the photographs being taken 
or to their publication, and the fact that she had cooperated with the press on previous 
occasions could not justify depriving her of protection in these circumstances. 
In addition, the fines imposed on the applicants had not been particularly severe. 
In sum, the requirements of the protection of privacy and the fair administration of 
justice had been sufficient to justify the restriction on the applicant editors’ right to 
freedom of expression. 
Khmel v. Russia 
12 December 2013 
At the time of the facts, the applicant was a member of the Murmansk regional 
legislature. He was taken to a police station on suspicion of drunk driving. He refused to 
give his name, behaved in an unruly manner and would not leave the building when 
asked to do so. The police chief invited television crews to the station, and that 
afternoon the applicant was filmed whilst in a dishevelled state and acting 
inappropriately. Some of the footage was broadcast on public television the next day. 
Administrative and criminal proceedings were later brought against him for his actions 
on the day he was filmed. The applicant complained in particular of the filming of him at 
the police station and the broadcasting of the footage, which he claimed to be unlawful.  
The Court held that there had been a violation of Article 8 (right to respect for private 
life) of the Convention, as in the absence of the applicant’s consent, the release of the 
video recording to the regional television had been in flagrant breach of the 
domestic law. The interference with the applicant’s right to respect for private life was 
therefore not “in accordance with the law” within the meaning of Article 8 § 2 of 
the Convention. 

Axel Springer SE and RTL Television GmbH v. Germany 
21 September 2017 
This case concerned the complaint by two media companies about a judicial order 
banning the publication of images in which the defendant in a criminal trial for murder 
could be identified. 
The Court held that there had been no violation of Article 10 (freedom of expression) 
of the Convention. It found that the national judge had carefully balanced the opposing 
interests. The order had been proportionate to the legitimate aim pursued, namely to 
protect the personality rights of the defendant – who was not a public figure – during his 
trial, in the course of which he was to be presumed innocent until proved guilty. 
The Court noted in particular that the order had not been a particularly severe restriction 
on reporting; taking images as such had not been limited. 

Bild GmbH & CO. Kg and Axel Springer AG v. Germany 
4 December 2018 (decision on the admissibility) 
This case concerned an order prohibiting the publishers of the mass-circulation daily 
newspaper Bild from publishing or distributing a photograph of a well-known Swiss 
journalist taken while he was in pre-trial detention.  

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-2707845-2958025
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-138916
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5849858-7453932
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6293546-8211214


Factsheet – Right to the protection of one’s image  
 
 

 

 

16 

The Court declared the application inadmissible, finding that the German courts had 
duly balanced the applicant companies’ right to freedom of expression and the right to 
privacy of the television presenter, who had been in pre-trial detention at the time. 
In particular, in the Court’s view, although the photograph in question had not been 
defamatory, depreciatory or degrading for the television presenter’s image, it had 
nevertheless shown him in a situation – in a prison yard – where he could not have 
expected to be photographed. As to the penalty imposed on the two applicant 
companies, the Court observed that the German courts had simply banned them from 
further publishing or distributing the photograph and ordered them to repay a modest 
sum in lawyer’s fees. 
See also: B.Z. Ullstein GmbH v. Germany, decision on the admissibility 
of 22 September 2020, concerning a daily newspaper’s complaint about a civil court’s 
ban on publishing an unpixellated picture of an 18 year old man charged with 
attempted murder. 

Mediengruppe Österreich GmbH v. Austria 
26 April 2022 
This case concerned a court order for the daily newspaper Österreich, published by the 
applicant company, not to publish particular information about an individual indirectly 
connected to the campaign of the Freedom Party of Austria candidate in the run-up to 
the 2016 presidential election. The newspaper had published a photo of the brother of 
the candidate’s office manager in a “right-wing scene” and revealed that he was a 
“convicted neo-Nazi”. The conviction dated from 20 years before and was spent. Court 
proceedings ensured. In a final decision the Supreme Court prohibited the applicant 
company from “publishing pictures of [the office manager’s brother] without his consent, 
if at the same time he [was] called a convicted neo-Nazi in the accompanying report …” 
The Court held that there had been no violation of Article 10 (freedom of expression) 
of the Convention, finding that, in the specific circumstances of the case the reasons 
adduced by the domestic courts had been undertaken in conformity with the Court’s 
case-law criteria and had been “relevant and sufficient” to justify the interference with 
the applicant company’s right to freedom of expression. It noted, in particular, that the 
Austrian Supreme Court had balanced the competing interests at stake and, by doing so, 
had examined the case on the basis of the criteria that were established by the European 
Court’s own judgment in the case of Österreichischer Rundfunk (see above, page 12). 
Accordingly, the Court saw no strong reasons to substitute the domestic courts’ views 
with its own and held that the interference had been “necessary in a democratic society”. 

See also, recently: 

D.H. and Others v. North Macedonia (no. 44033/17) 
18 July 2023 
 

Media Contact:  
Tel.: +33 (0)3 90 21 42 08 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-205502
https://hudoc.echr.coe.int/fre?i=002-13635
https://hudoc.echr.coe.int/?i=001-225879

