
© Właścicielem praw autorskich do tłumaczenia na język polski jest Ministerstwo Sprawiedliwości 
© Copyright for the Polish translation by the Polish Ministry of Justice 

 
 

 

 

Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku 

   październik 2019 r. 
Niniejsze zestawie nie jest wiążące dla Trybunału ani nie ma 

charakteru wyczerpującego 

Prawo do ochrony własnego wizerunku 
 

„Wizerunek osoby stanowi jeden z głównych atrybutów jej osobowości, ponieważ ujawnia 
jej unikalne cechy i odróżnia tę osobę od innych osób. Prawo do ochrony własnego 
wizerunku jest zatem jednym z podstawowych elementów rozwoju osobistego. Zakłada 
ono przede wszystkim prawo jednostki do kontroli wykorzystania tego wizerunku, w tym 
prawo do odmowy jego opublikowania […]” (von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2), 
wyrok Wielkiej Izby z dnia 7 lutego 2012 r., § 96). 

„[W]olność wyrażania opinii obejmuje publikację zdjęć [...] Jest to jednak dziedzina, w 
której ochrona praw i reputacji innych osób przybiera szczególne znaczenie, ponieważ 
zdjęcia mogą zawierać bardzo osobiste, a nawet intymne informacje o osobie lub jej 
rodzinie […]” (von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2), wyrok Wielkiej Izby z dnia 7 
lutego 2012 r., § 103). 

Osoby publiczne lub osoby ze świata polityki  

von Hannover przeciwko Niemcom (skarga nr 59320/00) 
24 czerwca 2004 r. 
Skarżąca, Księżna Karolina von Hannover, wystąpiła do niemieckich sądów o zakazanie 
dalszej publikacji dwóch serii fotografii dotyczących jej życia prywatnego, 
opublikowanych w niemieckich czasopismach, z uwagi na to, że naruszyły one 
przysługujące jej prawo do ochrony życia prywatnego i własnego wizerunku. Fotografie 
były przedmiotem trzech postępowań przed sądami niemieckimi, w toku których 
w szczególności zapadły precedensowe wyroki wydane przez Federalny Trybunał 
Sprawiedliwości w 1995 r. i Federalny Trybunał Konstytucyjny w 1999 r., w których 
oddalono żądania Skarżącej. Skarżąca podniosła przed Europejskim Trybunałem Praw 
Człowieka, że rzeczone rozstrzygnięcia naruszyły przysługujące jej prawo 
do poszanowania życia prywatnego, ponieważ nie zapewniły jej należytej ochrony przed 
publikacją zdjęć wykonanych przez paparazzich bez jej wiedzy z tego względu, że biorąc 
pod uwagę jej pochodzenie, była postacią publiczną „w pełnym tego słowa znaczeniu”. 
Europejski Trybunał Praw Człowieka uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo 
do poszanowania życia prywatnego) Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, 
stwierdzając, że w niniejszej sprawie niemieckie sądy nie zachowały sprawiedliwej 
równowagi pomiędzy interesami stron. Zauważył w szczególności, że ogół społeczeństwa 
może wprawdzie mieć prawo do informacji, w tym, w szczególnych okolicznościach, na 
temat życia prywatnego osób publicznych, jednak nie dotyczy to tego przypadku. 
Trybunał zważył, że opinia publiczna nie ma uzasadnionego interesu w poznaniu miejsca 
pobytu skarżącej ani jej ogólnego zachowania w życiu prywatnym, nawet jeśli pojawia 
się ona w miejscach, które nie zawsze można określić jako odosobnione i jest osobą 
powszechnie znaną. Nawet gdyby istniał taki interes publiczny, podobnie jak istniał 
interes komercyjny po stronie czasopism w opublikowaniu zdjęć i artykułów, wobec tych 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

2 
 

interesów, zdaniem Trybunału, nadrzędne jest prawo skarżącej do skutecznej ochrony 
jej życia prywatnego. Z tego też względu wszyscy, w tym osoby powszechnie znane, 
musieli mieć „uprawnione oczekiwanie”, że ich życie prywatne będzie chronione. W opinii 
Trybunału, kryteria przyjęte przez sądy krajowe w celu odróżnienia postaci publicznej „w 
pełnym tego słowa znaczeniu” od osoby względnie znanej nie są wystarczające dla 
zagwarantowania skutecznej ochrony życia prywatnego skarżącej, a w okolicznościach 
tej sprawy powinna ona była mieć „uprawnione oczekiwanie”, że jej życie prywatne 
będzie chronione. 

von Hannover przeciwko Niemcom (nr 2) (skargi nr 40660/08 i 60641/08) 
7 lutego 2012 r. 
Skarżący, Księżna Karolina von Hannover i jej małżonek, Książę Ernst August von 
Hannover, wnieśli skargę w związku z odmową zakazania przez sądy niemieckie dalszego 
rozpowszechniania dwóch ich zdjęć, które zostały wykonane podczas ich pobytu 
na wakacjach, a które opublikowały dwa niemieckie czasopisma. Skarżący podnieśli, 
w szczególności, że sądy krajowe nie wzięły w wystarczającym stopniu pod uwagę 
wyroku Trybunału z 2004 r. w sprawie von Hannover przeciwko Niemcom (zob. poniżej). 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, zauważając w szczególności, że niemieckie sądy starannie 
wyważyły prawo spółek publikujących zdjęcia do wolności wyrażania opinii w stosunku 
do prawa skarżących do poszanowania ich życia prywatnego. Czyniąc to, przywiązały 
zasadniczą wagę do pytania, czy fotografie, jeżeli je rozważać w świetle towarzyszących 
im artykułów, przyczyniły się do debaty będącej przedmiotem zainteresowania 
społecznego. Zbadały również okoliczności, w których wykonano fotografie. Federalny 
Trybunał Sprawiedliwości zmienił swoje stanowisko po pierwszym wyroku Trybunału 
Europejskiego w sprawie von Hannover w 2004 r. (zob. wyżej), podczas gdy Federalny 
Trybunał Konstytucyjny, ze swojej strony, nie tylko potwierdził to stanowisko, ale także 
przeprowadził szczegółową analizę orzecznictwa Trybunału w odpowiedzi na skargi 
skarżących, w których podniesiono, że Federalny Trybunał Sprawiedliwości zlekceważył 
Konwencję i orzecznictwo Europejskiego Trybunału Praw Człowieka. W tych 
okolicznościach oraz uwzględniając margines oceny przysługujący sądom krajowym przy 
ważeniu konkurujących interesów, Trybunał stwierdził, że w niniejszej sprawie 
te ostatnie nie uchybiły swoim pozytywnym obowiązkom wynikającym 
z art. 8 Konwencji. 

von Hannover (nr 3) przeciwko Niemcom (skarga nr 8772/10) 
19 września 2013 r. 
Sprawa ta dotyczyła skargi wniesionej przez księżniczkę Karolinę von Hannover 
w związku z odmową wydania przez sądy niemieckie zakazu dalszej publikacji zdjęcia jej 
i jej męża zrobionego bez ich wiedzy podczas ich pobytu na wakacjach. Fotografii 
towarzyszył artykuł na temat mody na wynajem swoich domów wakacyjnych panującej 
wśród najbogatszych.  
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 (prawo do poszanowania 
życia prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że, sądy niemieckie, ważąc różne interesy 
stron, wzięły pod uwagę niezbędne kryteria i orzecznictwo Trybunału. Trybunał zauważył 
w szczególności, że nie można twierdzić, że artykuł był jedynie pretekstem 
do opublikowania przedmiotowej fotografii, lub że związek pomiędzy tym artykułem 
a fotografią był całkowicie wymyślony. Scharakteryzowania tematu artykułu jako 
wydarzenia leżącego w kręgu zainteresowań opinii publicznej, najpierw przez Federalny 
Trybunał Konstytucyjny, a następnie przez Federalny Trybunał Sprawiedliwości nie 
można uznać za nieuzasadnione. Trybunał mógł zatem przyjąć, że omawiane zdjęcie 
przyczyniło się do debaty będącej przedmiotem zainteresowania opinii publicznej. 

Schüssel przeciwko Austrii 
21 lutego 2002 r. (decyzja o dopuszczalności skargi) 
W oparciu o art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) Konwencji, skarżący, 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

3 
 

wicepremier Austrii, wniósł skargę w szczególności w związku wykorzystaniem 
na naklejkach zdjęcia z jego wizerunkiem, na który częściowo nałożony był wizerunek 
prawicowego polityka Jörga Haidera z następującym hasłem: „Rozpruwacze systemu 
ubezpieczeń społecznych i złodzieje edukacji mają wspólną twarz”. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną (w sposób oczywisty nieuzasadnioną). 
Stwierdził, że Sąd Najwyższy Austrii prawidłowo wyważył ogólny interes, jakim była 
otwarta debata polityczna chroniona na mocy art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji w stosunku do interesu skarżącego, jakim była ochrona przed publikacją jego 
zdjęcia. Granice dopuszczalnej krytyki były szersze w odniesieniu do polityka niż w 
stosunku do osoby prywatnej. 

Hachette Filipacchi Associés przeciwko Francji 
14 czerwca 2007 r. 
Kilka dni po zabójstwie francuskiego prefekta, tygodnik Paris Match opublikował artykuł 
zatytułowany „La République assassinée” (Zabójstwo Republiki). Dwustronicowa 
kolorowa fotografia wykonana tuż po dokonaniu zabójstwa ukazywała martwe ciało 
prefekta leżące na ziemi w kałuży krwi, zwrócone w stronę aparatu fotograficznego. 
Wdowa po prefekcie i jego dzieci, powołując się na swoje prawo do poszanowania życia 
prywatnego, wystąpiły do sądów z wnioskiem o zabezpieczenie w trybie pilnym w drodze 
zajęcia egzemplarzy wszelkich czasopism, w których pojawiło się to zdjęcie oraz zakazu 
ich sprzedaży pod karą grzywny. Skarżąca spółka wniosła skargę w związku z nałożonym 
na nią nakazem - pod groźbą kary za jego nieprzestrzeganie - opublikowania 
oświadczenia, że przedmiotowe zdjęcie prefekta opublikowano bez zgody jego rodziny. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji, biorąc pod uwagę, że nakaz zobowiązujący Paris Match do opublikowania 
oświadczenia, w stosunku do którego sądy francuskie podały zarówno właściwe jak 
i wystarczające uzasadnienie, był proporcjonalny do uprawnionego celu, który 
mu przyświecał, jakim była ochrona praw innych, a zatem był niezbędny w 
społeczeństwie demokratycznym. Trybunał zauważył w szczególności, że wskutek 
publikacji przedmiotowej fotografii w czasopiśmie sprzedawanym w bardzo dużym 
nakładzie, bliscy krewni ofiary odczuwali silniejszą traumę, dlatego uzasadnione było ich 
twierdzenie, że doszło do naruszenia ich prawa do poszanowania życia prywatnego. 
Następnie, badając, w jakim stopniu kara może mieć skutek odstraszający w zakresie 
korzystania z wolności mediów, Trybunał zważył, że sądy francuskie odmówiły nakazania 
zajęcia naruszających publikacji i stwierdził, że spośród wszystkich dostępnych sankcji, 
nakaz opublikowania oświadczenia, zarówno co do zasady, jak i pod względem jego 
treści, był sankcją, która w najmniejszym stopniu ograniczała wykonywanie praw 
skarżącej spółki. 

Flinkkilä i Inni przeciwko Finlandii 
6 kwietnia 2010 r. 
Sprawa ta dotyczyła wyroku skazującego orzeczonego wobec skarżących, którzy 
pracowali dla dwóch czasopism o zasięgu ogólnokrajowym, w związku z opublikowaniem 
informacji dotyczących dziewczyny ówczesnego Rozjemcy Krajowego. Sporne artykuły 
koncentrowały się przede wszystkim na prywatnych i zawodowych konsekwencjach kłótni 
dla Rozjemcy Krajowego, która miała miejsce poza jego domem pomiędzy nim, jego 
żoną a jego dziewczyną. W szczególności jeden artykuł zawierał wywiad z nim na temat 
tego incydentu oraz jego późniejszego skazania i zwolnienia z pracy, a ilustrowany był 
fotografią jego wskazanej z imienia i nazwiska dziewczyny. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolności wyrażania opinii) 
Konwencji. Chociaż dziewczyna Krajowego Rozjemcy nie jest osobą publiczną, to jednak 
brała udział w incydencie poza domem osoby publicznej szeroko komentowanym w 
mediach. Tym samym nieuchronnie znalazła się ona w centrum zainteresowania 
społecznego. W okolicznościach tej sprawy i pomimo faktu, że incydent ten mógł zostać 
przedstawiony w nieco koloryzowany sposób, aby zwiększyć sprzedaż czasopism, 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

4 
 

Trybunał stwierdził, że same fakty nie są wystarczające, aby uzasadnić wyrok skazujący 
orzeczony wobec skarżących. Wreszcie, biorąc pod uwagę fakt, że dziewczyna Rozjemcy 
Krajowego otrzymała już odszkodowanie w związku ze szkodą wyrządzoną wskutek 
ujawnienia jej tożsamości w programie telewizyjnym i artykułach opublikowanych w 
innych czasopismach dotyczących tego samego incydentu, kary nałożone na skarżących 
były nieproporcjonalne. 

Sapan przeciwko Turcji 
8 czerwca 2010 r. 
Skarżący był właścicielem wydawnictwa, które w 2001 r. opublikowało książkę 
przedstawiającą analizę powstania zjawiska gwiazdorstwa w Turcji i badającą przypadek 
bardzo znanego piosenkarza w tym kraju. Skarżący podniósł skargę w związku 
z nakazem zajęcia książki, który obowiązywał przez prawie dwa lata i osiem miesięcy na 
podstawie orzeczeń sądowych, dla których nie sporządzono żadnego uzasadnienia. 
O nakaz zajęcia wystąpił piosenkarz, który w szczególności, powołując się na fakt, 
że w tytule książki zawarte zostało jego nazwisko i że książka ta zawierała 
przedstawiające go fotografie, twierdził, że jej publikacja naruszyła jego prawo 
do ochrony własnego wizerunku i jego dobra osobiste. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolności wyrażania opinii) 
Konwencji, stwierdzając, że spornego zajęcia nie można uznać za konieczne w 
społeczeństwie demokratycznym, ponieważ nie zostało ono poparte odpowiednim i 
wystarczającym uzasadnieniem. W szczególności, ponieważ autor przeanalizował 
zjawisko gwiazdorstwa i jego powstanie w Turcji na przykładzie piosenkarza i przy 
wykorzystaniu metod naukowych, książki nie można porównywać z publikacjami prasy 
brukowej lub kolumn plotkarskich ze szczegółami prywatnego życia celebrytów, których 
celem jest zaspokojenie ciekawości określonej grupy czytelników. Ponadto wszystkie 
fotografie ilustrujące książkę były zdjęciami, do których piosenkarz pozował i które już 
wcześniej zostały opublikowane. Nie można zatem powiedzieć, że sądy krajowe 
szczegółowo przeanalizowały kryteria, które należy wziąć pod uwagę przy rzetelnej 
ocenie przedmiotowych praw, a mianowicie swobodę przekazywania informacji i ochronę 
praw innych osób. 

Mgn Limited przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
18 stycznia 2011 r. 
Skarżący był wydawcą krajowej gazety codziennej, w której opublikowano artykuł 
szczegółowo opisujący terapię uzależnienia od narkotyków, której poddała się bardzo 
znana modelka. Artykułowi towarzyszyły fotografie, z których jedna została wykonana 
potajemnie w pobliżu ośrodka Anonimowych Narkomanów, do którego w tamtym czasie 
modelka uczęszczała. Kiedy adwokat modelki wystosował pismo do skarżącego 
zarzucając mu naruszenie prywatności jego klientki, w tej samej gazecie opublikowano 
dwa kolejne artykuły wraz z podobną fotografią, w których skrytykowano styl życia 
modelki i żądanie prywatności. Skarżąca spółka zarzuciła naruszenie jej prawa 
do wolności wyrażania opinii w związku z wyrokiem Izby Lordów, w którym ustalono, 
że dopuściła się ona naruszenia prywatności modelki poprzez publikację artykułów i zdjęć 
będących przedmiotem sporu. Skarżąca ponadto podniosła zarzut w związku 
z obciążeniem jej kosztami wynagrodzenia prawnika uzależnionego od wygrania sprawy 
(tzw. „success fee”), uzgodnionego pomiędzy modelką a jej prawnikami w tym samym 
postępowaniu. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolności wyrażania opinii) 
Konwencji w odniesieniu do nakazu zobowiązującego skarżącą spółkę do wypłaty 
odszkodowania za nadużycie zaufania. Uznał, że Izba Lordów w sposób przekonujący 
uzasadniła swojej orzeczenie. W szczególności fotografie, które ewidentnie budziły 
niepokój, zostały zrobione z ukrycia. Ponadto nie były one konieczne do zapewnienia 
wiarygodności historii, a publikacja podstawowych faktów dotyczących uzależnienia i 
leczenia powódki zaspokoiła interes publiczny. Trybunał stwierdził ponadto, że doszło do 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

5 
 

naruszenia art. 10 Konwencji w odniesieniu do nakazu poniesienia przez gazetę 
kosztów wynagrodzenia prawnika uzależnionego od wygrania sprawy (tzw. „success 
fee”), o co wnieśli prawnicy strony przeciwnej. Ingerencja w wykonywanie przez 
skarżącą spółkę jej prawa do wolności wyrażania opinii była przewidziana w ustawie i 
realizowała uprawniony cel, jakim było zapewnienie możliwie najszerszego publicznego 
dostępu do usług prawnych w sprawach cywilnych finansowanych z sektora prywatnego, 
a co za tym idzie ochrona praw innych osób. Niemniej jednak powódka była zamożna, a 
zatem nie zachodziła obawa, że z powodów finansowych będzie pozbawiona dostępu do 
wymiaru sprawiedliwości; ponadto, sprawa skarżącej nie była bezzasadna, o czym 
świadczy różnica zdań pomiędzy sądami krajowymi. Nakaz zapłaty „success fees” na 
rzecz powódki był zatem nieproporcjonalny do uprawnionego celu, który miał zostać 
osiągnięty, a ponadto przekraczał nawet szeroki margines oceny przyznany państwu 
w takich sprawach. 

Mosley przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
10 maja 2011 r. 
Tygodnik krajowy opublikował na pierwszej stronie artykuł wraz z intymnymi zdjęciami 
z materiałów wideo nagranych z ukrycia, dotyczący rzekomych „nazistowskich” czynności 
seksualnych skarżącego, znanej postaci w Międzynarodowej Federacji Samochodowej i 
Formule 1. Fragment filmu i niektóre zdjęcia zostały opublikowane na stronie 
internetowej gazety i powielone w innych miejscach w internecie. Skarżący pozwał 
wydawcę w związku z nadużyciem zaufania i naruszeniem prywatności oraz wniósł o 
wypłatę odszkodowania. Ponadto wystąpił o udzielenie zabezpieczenia w drodze 
nałożenia na gazetę zakazu udostępniania edytowanego materiału wideo na jej stronie 
internetowej. Skarżący podniósł, że brak jest jakiegokolwiek prawnego wymogu 
informowania z wyprzedzeniem osób zainteresowanych przez gazetę o publikacji 
materiałów dotyczących ich życia prywatnego, aby dać im możliwość zapobieżenia takiej 
publikacji w drodze uzyskania tymczasowego nakazu sądowego. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Stwierdził, że chociaż ujawnianie informacji o życiu prywatnym 
osób znajdujących się w kręgu zainteresowania opinii publicznej zasadniczo służy celom 
rozrywkowym, a nie edukacyjnym, niewątpliwie podlega ochronie na mocy 
art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. Ochrona przewidziana 
w art. 10 w stosunku do publikacji może podlegać wymogom art. 8, jeżeli informacje 
mają charakter prywatny i intymny, a ich ujawnieniu nie towarzyszy zaspokojenie 
interesu publicznego. Biorąc jednak pod uwagę tzw. mrożący skutek, co do którego 
zachodziła obawa, że zostanie wywołany wymogiem informowania z wyprzedzeniem, 
wątpliwości co do jego skuteczności i szeroki margines oceny przyznany Zjednoczonemu 
Królestwu w tej dziedzinie, Trybunał stwierdził, że art. 8 Konwencji nie nakłada prawnie 
wiążącego wymogu informowania z wyprzedzeniem. 

Lillo-Stenberg i Saether przeciwko Norwegii 
16 stycznia 2014 r. 
Skarżący, znany muzyk i aktorka w Norwegii, wnieśli skargę w związku z ingerowaniem 
przez prasę w ich prywatność podczas ich ślubu, który odbył się w sierpniu 2005 r. Ślub 
odbył się na zewnątrz na wysepce fiordu Oslo, na który każdy miał wstęp. Tygodnik Se 
og Hor opublikował następnie bez zgody pary dwustronicowy artykuł o ślubie wraz 
z sześcioma fotografiami. Fotografie przedstawiały pannę młodą, jej ojca i druhny 
przybywające na wysepkę w małej łódce wiosłowej, pannę młodą przyprowadzoną 
do pana młodego przez jej ojca, a także pannę młodą i pana młodego wracających pieszo 
po jeziorze stąpając po kamieniach pełniących rolę pomostu prowadzącego na stały ląd. 
Para wytoczyła powództwo przeciwko magazynowi o wypłatę odszkodowania i wygrała w 
dwóch pierwszych instancjach. Jednak we wrześniu 2008 r. Sąd Najwyższy wydał 
niekorzystne dla pary rozstrzygnięcie. Uznał, że pobrali się oni w miejscu dostępnym 
publicznie, a artykuł nie był ani obraźliwy, ani negatywny. Skarżący zarzucili, że wyrok 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

6 
 

Sądu Najwyższego naruszył ich prawo do poszanowania życia prywatnego. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Uwzględniając margines oceny przysługujący sądom krajowym 
przy ważeniu konkurujących interesów, Trybunał stwierdził, że Sąd Najwyższy nie uchybił 
obowiązkom ciążącym na nim na gruncie art. 8 Konwencji. 

Couderc i Hachette Filipacchi Associés przeciwko Francji 
10 listopada 2015 r. (Wielka Izba) 
Sprawa ta dotyczyła wyroku skazującego orzeczonego wobec skarżących – redaktora 
odpowiedzialnego i wydawcy tygodnika Paris Match – po opublikowaniu w maju 2005 r. 
dziesięciostronicowego artykułu, zapowiedzianego na okładce magazynu pod nagłówkiem 
„Albert, książę Monako: A., sekretne dziecko” i zawierającego kilka fotografii. Skarżący 
zarzucili, że wyrok przeciwko nim stanowił nieuzasadnioną ingerencję w korzystanie 
przez nich z prawa do wolności informacji. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolności wyrażania opinii) 
Konwencji, stwierdzając, że argumenty podniesione przez rząd francuski w odniesieniu 
do ochrony życia prywatnego księcia Alberta i jego prawa do własnego wizerunku 
nie mogą zostać uznane za wystarczające do usprawiedliwienia ingerencji 
w przedmiotowy wyrok oraz że sądy krajowe nie uwzględniły należycie zasad i kryteriów 
wyważenia prawa do poszanowania życia prywatnego wobec prawa do wolności 
wyrażania opinii. Trybunał uznał w szczególności, że biorąc pod uwagę charakter 
przedmiotowych informacji, można uznać, że skarżący przyczynili się do zrelacjonowania 
tematu będącego przedmiotem zainteresowania publicznego. Ponadto zauważył, 
że trzeba przyznać, że sporna publikacja wprawdzie dotyczy sfery życia prywatnego 
księcia Alberta, jednak stwierdził, że istotny element informacji zawartych w artykule – 
istnienie dziecka–- wykracza poza sferę prywatną, biorąc pod uwagę dziedziczny 
charakter funkcji księcia jako głowy państwa Monastyrii. 

Kahn przeciwko Niemcom 
17 marca 2016 r. 
Skargę wniosło dwoje małoletnich dzieci słynnego piłkarza. Sprawa dotyczyła 
wielokrotnej publikacji ich zdjęć w dwóch czasopismach kierowanych do ogólnego 
odbiorcy, pomimo całkowitego zakazu publikacji nałożonego przez sąd. Skarżący 
utrzymywali, że okoliczności sprawy ujawniają brak poszanowania przez Niemcy ich 
prawa do poszanowania ich życia prywatnego. Skrytykowali w szczególności oddalenie 
przez sądy krajowe ich roszczeń odszkodowawczych. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, uznając, że władze niemieckie nie uchybiły swojemu 
pozytywnemu obowiązkowi wobec skarżących i zapewniły im wystarczającą ochronę. 
Trybunał zauważył w szczególności, że w wyniku powództwa wytoczonego przez 
skarżących, wydawcy nakazano zapłatę grzywny w wysokości około 68% dochodzonej 
kwoty. Federalny Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że skarżący – których twarze 
nie były widoczne lub zostały wypikselowane – mogli być zidentyfikowani na zdjęciach 
jedynie dzięki obecności ich rodziców i za sprawą towarzyszącego zdjęciom tekstu, 
a ponadto nie byli głównym tematem reportaży, które koncentrowały się na relacjach 
między rodzicami po rozwodzie. Trybunał przyjął zatem ustalenia sądów niemieckich, 
zgodnie z którymi z uwagi na charakter zdjęć, nie przyznano dodatkowego 
odszkodowania, o co wnosili skarżący. 

Sihler-Jauch i Jauch przeciwko Niemcom 
24 maja 2016 r. (decyzja o niedopuszczalności skargi) 
Sprawa ta dotyczyła publikacji w niemieckim tygodniku Bunte artykułu zilustrowanego 
kilkoma fotografiami na temat ślubu znanego prezentera telewizyjnego oraz 
bezskutecznego dochodzenia odszkodowania przez niego i jego żonę przed sądami 
niemieckimi. Skarżący zarzucali w szczególności, że sądy krajowe w niewystarczającym 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

7 
 

stopniu zapewniły ochronę ich prywatności. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną jako w sposób oczywisty nieuzasadnioną. 
Trybunał stwierdził w szczególności, że niemieckie sądy starannie wyważyły prawo 
skarżących do poszanowania ich życia prywatnego względem prawa czasopisma do 
wolności wyrażania opinii. Sądy krajowe uznały, że fundamentalne znaczenie ma stopień, 
w jakim drugi skarżący był dobrze znany, poziom ingerencji w prawa skarżących oraz 
zainteresowanie opinii publicznej, jaki wzbudził ślub. 

Karl-Theodor zu Guttenberg przeciwko Niemcom 
25 czerwca 2019 r. (decyzja o niedopuszczalności skargi) 
Sprawa ta dotyczyła publikacji w niemieckiej prasie zdjęć rezydencji znajdujących 
się w Niemczech i USA, należących do skarżącego i jego rodziny, przy czym skarżący był, 
między innymi, Federalnym Ministrem Gospodarki i Technologii oraz Federalnym 
Ministrem Obrony. W 2011 r., w następstwie sprawy o popełnienie plagiatu, zrezygnował 
ze stanowiska i zrzekł się mandatu poselskiego. Następnie wraz z rodziną przeprowadził 
się  do USA. Wniósł skargę w związku z odmową przez sądy niemieckie zakazania 
jakiejkolwiek nowej publikacji kwestionowanych zdjęć.  
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną jako w sposób oczywisty nieuzasadnioną. 
Stwierdził w szczególności, że sąd apelacyjny zachował sprawiedliwą równowagę między 
prawem skarżącego do poszanowania jego życia prywatnego a swobodą wyrażania opinii 
przez czasopismo Bunte, w którym opublikowano zdjęcia. Biorąc pod uwagę margines 
oceny przyznany Układającym się Stronom w takich sprawach, Trybunał nie dostrzegł 
powodu, by zastępować swoją własną opinią opinię sądów niemieckich. 

Przedstawiciele różnych zawodów (prawnicy, dziennikarze, etc.) 

Minelli przeciwko Szwajcarii 
14 czerwca 2005 r. (decyzja o niedopuszczalności skargi) 
Skarżący, znany prawnik i dziennikarz, który często brał udział w debatach publicznych 
na aktualne tematy, podniósł zarzut naruszenia jego prywatności z powodu użycia 
terminu „kłusownik” w jego profilu opublikowanym w czasopiśmie. Zaskarżył również 
publikację swojego zdjęcia obok artykułu. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną (w sposób oczywisty nieuzasadnioną), 
podzielając stanowisko szwajcarskiego sądu federalnego, że skarżący nie może domagać 
się absolutnej ochrony swoich dóbr osobistych po tym, jak znalazł się w kręgu 
zainteresowania opinii publicznej. To samo dotyczyło jego prawa do ochrony własnego 
wizerunku w związku z fotografią opublikowaną obok artykułu, która została wykonana 
podczas wydarzenia transmitowanego w telewizji, w którym uczestniczył skarżący. 

Osoby prywatne 

Peck przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
28 stycznia 2003 r. 
W tej sprawie skarżący cierpiący na depresję wniósł skargę w związku z ujawnieniem 
w mediach materiału z kamery telewizji przemysłowej (CCTV) zamontowanej na ulicy, na 
którym widać było, jak samotnie chodził z nożem kuchennym w ręku (a następnie 
usiłował popełnić samobójstwo przecinając sobie nadgarstki, czego nie pokazano jednak 
w materiale z kamery telewizji przemysłowej), co doprowadziło do publikacji 
i rozpowszechnienia jego zdjęć na szeroką skalę. Ponadto podniósł, że brak jest 
skutecznego krajowego środka odwoławczego w tym zakresie.  
Trybunał stwierdził, że ujawnieniu nagrania przez radę miejską nie towarzyszyły 
wystarczające zabezpieczenia i stanowiły one nieproporcjonalną i nieuzasadnioną 
ingerencję w życie prywatne skarżącego, co stanowiło naruszenie art. 8 (prawo do 
poszanowania życia prywatnego) Konwencji. Ponadto w przedmiotowo istotnym czasie 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

8 
 

brak było skutecznego środka odwoławczego, z którego skarżący mógłby skorzystać w 
przypadku nadużycia zaufania, co stanowiło naruszenie art. 13 (prawo do skutecznego 
środka odwoławczego) w związku z art. 8 Konwencji. 

Gurgenidze przeciwko Gruzji 
17 października 2006 r. 
Skarżący, były wykładowca uniwersytecki, który w przedmiotowo istotnym dla sprawy 
czasie był bezrobotny, postanowił sprzedać pewne odziedziczone po ojcu rękopisy w celu 
pozyskania środków na utrzymanie rodziny. W związku z tym wystawił na sprzedaż 
rękopis znanego pisarza, co skłoniło synową tego pisarza, by umówić się z nim na 
spotkanie. Podczas spotkania towarzyszył jej krewny i dziennikarz. Następnie 
przeprowadzono serię wywiadów i artykułów ilustrowanych fotografią skarżącego, 
w których synowa pisarza oskarżyła wykładowcę o kradzież przedmiotowego 
manuskryptu. Skarżący zarzucił, że informacje i jego zdjęcie, które zostały opublikowane 
w gazecie, a także orzeczenia sądów krajowych w tej sprawie, naruszyły jego prawo 
do poszanowania życia prywatnego. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Trybunał stwierdził, że w odniesieniu do publikacji 
przedmiotowych informacji i fotografii, sądy krajowe nie zachowały sprawiedliwej 
równowagi pomiędzy konkurującymi interesami. Sposób ich działania w tej sprawie 
nie zapewniał zatem skarżącemu wystarczającej i skutecznej ochrony jego życia 
prywatnego. 

Reklos i Davourlis przeciwko Grecji 
15 stycznia 2009 r. 
Sprawa ta dotyczyła fotografii noworodka wykonanych w prywatnej klinice bez 
uprzedniej zgody jego rodziców oraz zatrzymania negatywów. Dziecko, niezwłocznie 
po urodzeniu, umieszczono w sterylnym oddziale szpitalnym, do którego dostęp miał 
tylko personel medyczny kliniki. Następnego dnia matce pokazano dwie fotografie 
dziecka ukazanego twarzą zwróconą w stronę aparatu fotograficznego, zrobione 
w sterylnym oddziale szpitalnym przez zawodowego fotografa z tej kliniki. Skarżący 
podnieśli zarzut w związku z wejściem fotografa do miejsca, do którego dostęp powinien 
mieć wyłącznie personel medyczny, oraz potencjalnym rozdrażnieniem niemowlęcia 
spowodowanym sfotografowaniem go twarzą zwróconą w kierunku aparatu 
fotograficznego. Wobec obojętności kliniki na ich skargi i odmowy wydania negatywów 
zdjęć, skarżący wytoczyli powództwo o odszkodowanie, które oddalono jako bezzasadne.  

Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Mimo iż fotografie ukazywały dziecko tylko z przodu, w stanie, 
którego nie można uznać za upokarzający, lub który mógłby w inny sposób naruszyć 
jego dobra osobiste, nadrzędnym przedmiotem rozważań w tym przypadku nie było to, 
czy zdjęcia były nieszkodliwe, ale fakt, że fotograf zatrzymał je bez uzyskania zgody 
skarżących. Wizerunek dziecka został zatem zatrzymany w rękach fotografa w możliwej 
do zidentyfikowania postaci z możliwością późniejszego wykorzystania go wbrew woli 
dziecka lub jego rodziców. Sądy krajowe nie wzięły pod uwagę braku zgody rodziców na 
wykonanie zdjęć ani na zatrzymanie negatywów przez fotografa, a zatem 
nie zagwarantowały w dostatecznym stopniu prawa dziecka do ochrony jego życia 
prywatnego. 

Kurier Zeitungsverlag i Druckerei GmbH (nr 2) przeciwko Austrii i Krone Verlag 
GmbH przeciwko Austrii 
19 czerwca 2012 r. 
Te dwie sprawy dotyczyły postępowań o odszkodowanie na podstawie ustawy o mediach 
wytoczonych przez matkę i dziecko przeciwko dwóm wydawnictwom w związku 
z relacjonowaniem przez te czasopisma sporu pomiędzy rodzicami o opiekę 
nad dzieckiem. Artykuły opublikowane w obu gazetach ujawniły tożsamość dziecka 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

9 
 

i podały szczegóły z jego życia rodzinnego, a towarzyszyły im fotografie ukazujące 
je w stanie ewidentnego bólu i rozpaczy. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji. Prawdą było, że artykuły dotyczyły kwestii będącej przedmiotem 
zainteresowania publicznego. Biorąc jednak pod uwagę, że ani dziecko, ani jego rodzice 
nie byli osobami publicznymi ani nie zaistnieli wcześniej w sferze publicznej, zrozumienie 
sprawy nie wymagało ujawnienia jego tożsamości, najbardziej intymnych szczegółów 
z jego życia ani opublikowania zdjęcia, które pozwalało je rozpoznać. Trybunału 
nie przekonały argumenty skarżących, że konieczne było opublikowanie zdjęcia 
przedstawiającego cierpienie dziecka w celu zwrócenia uwagi opinii publicznej 
na tę kwestię lub zapewnienia wiarygodności historii. Wreszcie ingerencja w prawa 
skarżących była proporcjonalna do zamierzonego celu. Nie zostali oni ukarani grzywną 
w postępowaniu karnym, a jedynie zostali zobowiązani do wypłaty odszkodowania na 
rzecz dziecka za szkodę wyrządzoną mu w wyniku ingerencji w jego prawo 
do poszanowania jego ściśle prywatnego życia. 

Küchl przeciwko Austrii, Rothe przeciwko Austrii i Verlagsgruppe News GmbH i 
Bobi przeciwko Austrii  
4 grudnia 2012 r. 
W pierwszych dwóch sprawach skarżącymi byli odpowiednio dyrektor i zastępca 
dyrektora seminarium, w którym szkolono przyszłych księży rzymskokatolickich. W 2004 
r. tygodnik Profil opublikował artykuł, w którym stwierdzono, że skarżący utrzymywali 
stosunki seksualne z seminarzystami. Artykułowi towarzyszyło zdjęcie przedstawiające 
pierwszego skarżącego z dłonią pomiędzy nogami jednego z seminarzystów oraz dwa 
zdjęcia przedstawiające drugiego skarżącego skłaniającego się do pocałunku i objęcia 
seminarzysty. Obaj skarżący wytoczyli powództwo przeciwko Verlagsgruppe News GmbH, 
wydawcy czasopisma, żądając odszkodowania za zniesławienie i naruszenie ich ściśle 
osobistej sfery. Podnieśli zarzut w związku z ostatecznymi wyrokami sądów austriackich, 
w których odmówiono im odszkodowania za publikację artykułu i zdjęć. W trzeciej 
sprawie wydawca i redaktor naczelny czasopisma Profil podnieśli zarzut związany 
z zakazem, który został zresztą podtrzymany przez austriacki Sąd Najwyższy, 
publikowania zdjęcia pierwszego skarżącego w związku z zarzutami niechcianych zalotów 
homoseksualnych w stosunku do seminarzystów lub wybryków o charakterze 
seksualnym z seminarzystami. 
W pierwszych dwóch sprawach Trybunał stwierdził, że nie doszło do naruszenia 
art. 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) Konwencji. W trzecim przypadku 
uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. 

Bremner przeciwko Turcji 
13 października 2015 r. 
Sprawa ta dotyczyła emisji telewizyjnego programu dokumentalnego, w którym 
skarżącego, głoszącego swoją wiarę ewangelicko-chrześcijańską, określono jako 
„zagranicznego handlarza religią” zaangażowanego w tajne działania w Turcji. Skarżący 
podniósł, że emisja programu dokumentalnego i odmowa uwzględnienia przez organy 
sądowe jego wniosku o odszkodowanie naruszyły jego prawo do poszanowania życia 
prywatnego. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że władze tureckie nie zachowały sprawiedliwej 
równowagi między konkurującymi interesami, a także, że sposób w jaki postępowały 
w sprawie, nie zagwarantował skarżącemu odpowiedniej i skutecznej ochrony jego prawa 
do własnego wizerunku, a zatem do poszanowania jego życia prywatnego. 
W szczególności, w odniesieniu do wkładu jaki ukazanie wizerunku skarżącego w telewizji 
miało wnieść do debaty publicznej, Trybunał nie uznał żadnego opartego na ogólnym 
interesie uzasadnienia decyzji dziennikarzy o ukazaniu w programie jego niezamazanego 
wizerunku. Z uwagi na fakt, że skarżący nie był osobą sławną, nic nie wskazywało na to, 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

10 
 

aby ukazanie jego wizerunku w programie telewizyjnym miało wartość informacyjną 
lub było użyteczne. Ponadto Trybunał zauważył, że żaden z sądów krajowych nie ocenił 
stopnia, w jakim ukazanie niezamazanego wizerunku skarżącego przyczyniło się 
do debaty leżącej w ogólnym interesie. 

Société de Conception de Presse et d’Edition przeciwko Francji 
25 lutego 2016 r. 
Sprawa ta dotyczyła skazania skarżącego – będącego wydawcą miesięcznika Choc – w 
związku z nieautoryzowaną publikacją, na okładce i ponownie czterokrotnie 
na wewnętrznych stronach 120 wydania czasopisma, zdjęcia młodego mężczyzny – 
w kajdanach oraz z widocznymi oznakami złego traktowania - zrobionego przez jego 
oprawców, gdy był w niewoli. Skarżący podniósł zarzut naruszenia prawa do wolności 
wyrażania opinii i informacji. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji, stwierdzając, że ograniczenie wykonywania praw spółki wydawniczej 
nałożone przez sądy francuskie było oparte na właściwych i wystarczających podstawach 
i było proporcjonalne do uprawnionego celu. Było zatem konieczne dla prawidłowego 
funkcjonowania społeczeństwa demokratycznego. Trybunał stwierdził w szczególności, 
że publikacja zdjęcia, które nie było przeznaczone do udostępnienia publicznego, stanowi 
poważną ingerencję w życie prywatne krewnych tego młodego człowieka. Ponadto 
ograniczenie wolności wyrażania opinii było proporcjonalne, gdyż sądy krajowe jedynie 
nakazały zaciemnienie przedmiotowego zdjęcia, nie zaś ocenzurowanie artykułu 
lub nakazania jego wycofania. 

Bogomolova przeciwko Rosji 
20 czerwca 2017 r. 
Sprawa ta dotyczyła wykorzystania wizerunku osoby małoletniej bez zgody rodziców. 
Zdjęcie dziecka zostało umieszczone na okładce broszury mającej na celu 
poinformowanie społeczeństwa o podejmowanych przez władze lokalne działań na rzecz 
ochrony sierot i pomocy dostępnej dla rodzin zainteresowanych przysposobieniem. 
Skarżąca podniosła, że nieautoryzowana publikacja fotografii jej syna naruszyła ich 
prawo do życia prywatnego i rodzinnego. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Stwierdził, w szczególności, że sądy rosyjskie nie zbadały, 
czy skarżąca wyraziła zgodę na opublikowanie fotografii, skupiając się zamiast tego 
na upoważnieniu do fotografowania syna, jakiego udzieliła. Trybunał podkreślił również 
fałszywe wrażenia i wnioski, które można było wyciągnąć z kontekstu fotografii, 
mianowicie, że ukazane dziecko nie ma rodziców lub zostało porzucone przez rodziców, a 
także skutki, jakie zdjęcie to mogło wywrzeć na percepcję społeczną relacji skarżącej 
z jej synem. 

Vučina p. Chorwacji  
24 września 2019 r. (decyzja o niedopuszczalności skargi)  
W tym przypadku magazyn lifestylowy z ogólnokrajową dystrybucją opublikował zdjęcie 
wnioskodawczyni uczestniczącej w koncercie muzyki popularnej. Podpis na zdjęciu 
błędnie zidentyfikował skarżącą jako żonę ówczesnego burmistrza miasta, w którym 
odbywał się koncert. Skarżąca wniosła powództwo cywilne przeciwko wydawcy 
czasopisma, domagając się odszkodowania za błędne etykietowanie jej fotografii. Sądy 
krajowe ostatecznie oddaliły jej roszczenie. Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną, 
uznając, że chociaż błędna identyfikacja mogła spowodować pewne cierpienie skarżącej, 
stopień naruszenia związany z błędnym opisaniem jej fotografii i niedogodności, które 
poniosła, nie spowodowały powstania zagadnienia na podstawie art. 8 (prawo do 
poszanowania życia prywatnego) Konwencji, czy to w kontekście ochrony jej wizerunku, 
czy jej honoru i reputacji. W związku z tym art. 8 Konwencji nie miał zastosowania do 
okoliczności tej sprawy. 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

11 
 

Osoby zatrzymane lub w stosunku, do których toczy się 
postępowanie karne  

Sciacca przeciwko Włochom 
11 stycznia 2005 r. 
W toku postępowania przygotowawczego prowadzonego w sprawie nieprawidłowości w 
zarządzaniu szkołą, w której uczyła skarżąca, oskarżono ją o zmowę przestępczą, 
oszustwa podatkowe i fałszerstwo. Po konferencji prasowej z udziałem prokuratury i 
policji skarbowej, w dwóch dziennikach opublikowano artykuły na temat okoliczności 
stanowiących podstawę wszczęcia postępowania, ilustrowane fotografią przedstawiającą 
skarżącą. Udostępnioną prasie fotografię, która została opublikowana czterokrotnie, 
wykonała policja skarbowa podczas sporządzania akt dotyczących skarżącej. Skarżąca 
stwierdziła, że rozpowszechnianie jej fotografii na konferencji prasowej naruszyło jej 
prawo do poszanowania jej życia prywatnego. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Zauważył, w szczególności, że zdjęcie wykonane w celu 
sporządzenia akt urzędowych zostało udostępnione prasie przez policję skarbową. 
Ponadto, zgodnie z informacjami będącymi w posiadaniu Trybunału, we Włoszech 
nie istniało prawo regulujące zasady fotografowania osób podejrzanych lub zatrzymanych 
i niemogących opuszczać miejsca zamieszkania oraz udostępniania zdjęć prasie. Był to 
raczej obszar, który regulowała wypracowana praktyka. Trybunał stwierdził zatem, 
że ingerencja w prawo skarżącej do poszanowania jej życia prywatnego nie była „zgodna 
z prawem” na gruncie art. 8 Konwencji. 

Österreichischer Rundfunk przeciwko Austrii 
7 grudnia 2006 r. 
W lipcu 1999 r. skarżąca (Austriacka Korporacja Radiofoniczna) podała informacje 
o  warunkowym przedterminowym zwolnieniu szefa neonazistowskiej organizacji, który 
został skazany na mocy ustawy o narodowym zakazie socjalistycznym. W tym 
komunikacie wspomniano także o jego zastępcy, który wcześniej został skazany na mocy 
tej samej ustawy i zwolniony warunkowo pięć tygodni wcześniej. W komunikacie tym 
przez kilka sekund pokazywano zdjęcie zastępcy w trakcie procesu. Zastępca skutecznie 
wszczął postępowanie na podstawie ustawy o prawie autorskim, wskutek czego prawa 
skarżącej do opublikowania zdjęcia zastępcy zostały ograniczone. Skarżąca podniosła, 
że orzeczenia sądów austriackich naruszyły jej prawo do wolności wyrażania opinii. 
Ponadto zarzuciła, że sporny zakaz uniemożliwił jej opublikowanie zdjęcia, podczas gdy 
inne media miały taką możliwość.  
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji, 
uznając, że powody podane przez sądy krajowe nie były w dostatecznym stopniu 
właściwe i wystarczające, aby uzasadnić nałożenie zakazu, a ponadto, że ingerencji 
w prawa skarżącej nie można uznać za konieczną w społeczeństwie demokratycznym. 
Ważąc interes, jaki ma jednostka w tym, aby nie ujawniać jej wyglądu zewnętrznego 
wobec interesu publicznego, jakim jest publikacja jej zdjęcia, sądy krajowe 
w szczególności nie wzięły pod uwagę złej reputacji zastępcy i politycznego charakteru 
przestępstwa, za które został skazany. Nie uwzględniły też innych ważnych elementów, 
a mianowicie tego, że fakty wymienione w wiadomościach były zgodne z prawdą 
i kompletne, a pokazane zdjęcie było związane z treścią relacji. Ponadto przedmiotowy 
zakaz dotyczył wyłącznie skarżącej, podczas gdy inne media miały swobodę publikowania 
zdjęcia zastępcy w tym samym kontekście. 

 

 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

12 
 

Verlagsgruppe News GmbH przeciwko Austrii (nr 2) 
14 grudnia 2006 r. 
Sprawa ta dotyczyła orzeczonego wobec skarżącej, będącej spółką wydawniczą, zakazu 
publikowania zdjęć biznesmena w kontekście relacji z prowadzonego przeciwko niemu 
postępowania przygotowawczego w związku z podejrzeniem oszustwa podatkowego na 
wielką skalę. W poczytnym tygodniku skarżącej spółki zamieszczono artykuł o toczącym 
się postępowaniu wraz ze zdjęciem biznesmena. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. 
Powód – potentat biznesowy, który był właścicielem zarządzanych przez siebie 
najbardziej prestiżowych firm w kraju – z racji swojego stanowiska był osobą publiczną. 
Ponadto artykuł relacjonował temat będący przedmiotem zainteresowania opinii 
publicznej. W odniesieniu do fotografii, Trybunał podkreślił, że bardzo ograniczona jest 
możliwość bezwzględnego zakazu publikowania zdjęcia osoby publicznej w artykule 
przyczyniającym się do debaty publicznej. Uzasadnienie podane przez Sąd Najwyższy, 
choć właściwe, nie było jednak wystarczające. Zatem absolutny zakaz publikowania 
zdjęcia powoda obok artykułu informującego o toczących się przeciwko niemu 
postępowaniach przygotowawczych nie był proporcjonalny do uprawnionego celu, jakim 
była ochrona jego reputacji i praw. 

Khuzhin i Inni przeciwko Rosji 
23 października 2008 r. 
Skarżący zostali zatrzymani w kwietniu 1999 r., a następnie oskarżeni o porwanie 
i stosowanie tortur. Kilka dni przed procesem w lipcu 1999 r., krajowy kanał telewizyjny 
nadał program telewizyjny, w trakcie którego trzech urzędników prokuratury 
szczegółowo omówiło sprawę. Pierwszy skarżący podniósł w szczególności zarzut, że bez 
jego zgody policja przekazała jego zdjęcie paszportowe z akt sprawy karnej 
dziennikarzowi, który wykorzystał je w programie telewizyjnym. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, stwierdzając, że w okolicznościach tej sprawy, udostępnienie 
prasie fotografii pierwszego skarżącego z akt sprawy karnej nie dążyło do żadnego 
z uprawionych celów wymienionych w art. 8 ust. 2 Konwencji. Trybunał zauważył 
w szczególności, że przebywający w tym czasie w areszcie śledczym, pierwszy skarżący 
nie był osobą uchylającą się od wymiaru sprawiedliwości, a pokazanie jego fotografii nie 
mogło być konieczne do uzyskania wsparcia społecznego w celu ustalenia jego miejsca 
pobytu. Nie można też powiedzieć, że wzmocniło to publiczny charakter postępowania 
sądowego, ponieważ w momencie nagrania i pierwszej emisji programu telewizyjnego 
proces jeszcze się nie rozpoczął. 

Giorgi Nikolaishili przeciwko Gruzji 
13 stycznia 2009 r. 
Sprawa ta dotyczyła zatrzymania świadka w celu wywarcia nacisku na jego brata, który 
był poszukiwany przez organy wymiaru sprawiedliwości. Fotografie skarżącego, jego 
brata i dwóch innych mężczyzn umieszczono na tablicach z wizerunkami „osób 
poszukiwanych” na różnych posterunkach policji. Podano nazwiska tych czterech 
mężczyzn jako poszukiwanych w związku z zabójstwem. W późniejszej korespondencji 
między prawnikiem skarżącego a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych okazało się, że 
jedynym poszukiwanym mężczyzną był brat skarżącego i że podejmowano środki 
operacyjne w celu przesłuchania skarżącego w charakterze świadka w związku z jego 
wielokrotnymi odmowami stawienia się przed prokuratorem okręgowym. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, ponieważ umieszczenie zdjęcia skarżącego na tablicy 
z wizerunkami osób poszukiwanych było niezgodne z prawem krajowym. 

 

 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

13 
 

Eerikäinen i Inni przeciwko Finlandii 
10 lutego 2009 r. 
Skarżący, spółka wydawnicza i redaktor naczelny czasopisma, a także jeden z jego 
dziennikarzy, podnieśli, iż fiński Sąd Najwyższy zasądził od nich wypłatę odszkodowania 
w związku z publikacją artykułu relacjonującego toczące się postępowanie karne 
przeciwko bizneswoman oskarżonej o oszustwo przeciwko systemowi ubezpieczeń 
społecznych i niektórym zakładom ubezpieczeń. Chociaż w artykule nie podano jej 
nazwiska, został on umieszczony obok innego całkowicie niezwiązanego artykułu, który 
dziennikarz napisał kilka lat wcześniej dla innego magazynu, za zgodą kobiety, a w 
którym podano jej pełne imię i nazwisko i opublikowano jej dwie fotografie. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) Konwencji. 
Relacja w kwestionowanym artykule z postępowania karnego przeciwko bizneswoman 
została oparta na dokumencie publicznym dotyczącym tematu leżącego w granicach 
uzasadnionego publicznego interesu i miała na celu przyczynienie się do debaty 
publicznej na ten temat. Co więcej, fiński Sąd Najwyższy nie zbadał konsekwencji faktu, 
że zdjęcia zostały wykonane za zgodą kobiety w celu ich publikacji, choć do celów 
poprzedniego artykułu i w innym kontekście. W związku z tym podstawy, na których 
oparł się sąd, choć właściwe, nie były wystarczające, aby uzasadnić ingerencję w prawo 
skarżących do wolności wyrażania opinii. 

Toma przeciwko Rumunii 
24 lutego 2009 r. 
W sprawie tej policja wezwała dziennikarzy i pozwoliła im na sfotografowanie w celu 
publikacji, wizerunku skarżącego przebywającego w izbie zatrzymań po tym, jak 
on i jeszcze jedna osoba zostali zatrzymani przez funkcjonariuszy oddziału 
narkotykowego w związku z posiadaniem 800 gramów konopi indyjskich, które, zdaniem 
władz, zamierzali sprzedać. W dniu zatrzymania dziennikarze lokalnego kanału 
telewizyjnego i gazety sfilmowali i sfotografowali skarżącego na posterunku policji. 
Następnego dnia na pierwszej stronie gazety opublikowano zdjęcie skarżącego ukazujące 
widoczne ślady przemocy wraz z artykułem, w którym nazwano go „handlarzem 
narkotyków”. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji. Postępowanie policji polegające na wezwaniu dziennikarzy 
i umożliwieniu im sfilmowania skarżącego na posterunku policji w dniu wszczęcia 
przeciwko niemu postępowania, bez jego zgody oraz w celu opublikowania zdjęć 
w mediach, stanowiło ingerencję w prawo skarżącego do poszanowania jego życia 
prywatnego. Rząd rumuński nie przedstawił żadnego wyjaśnienia uzasadniającego taką 
ingerencję i nic nie sugerowało, że rozpowszechnianie przedmiotowych zdjęć, które same 
w sobie nie miały żadnej realnej wartości informacyjnej, miało służyć interesom wymiaru 
sprawiedliwości. W związku z tym ingerencja w prawo skarżącego do poszanowania jego 
życia prywatnego nie dążyła do jednego z uprawnionych celów przewidzianych w art. 8 
ust. 2 Konwencji. 

Egeland i Hanseid przeciwko Norwegii 
16 kwietnia 2009 r. 
Obaj skarżący, redaktorzy naczelni dwóch głównych gazet norweskich, wnieśli skargę 
w związku z ich skazaniem i orzeczeniem wobec nich kary grzywny za opublikowanie 
zdjęć osoby, która ma zostać zabrana w celu odbycia długoterminowej kary pozbawienia 
wolności, na którą została właśnie skazana w związku z udziałem w potrójnym 
zabójstwie. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji. Mimo że fotografie dotyczyły wydarzenia publicznego i zostały zrobione 
w miejscu publicznym w czasie, gdy tożsamość tej osoby była już dobrze znana opinii 
publicznej, Trybunał stwierdził, że ukazanie jej miało charakter szczególnie natarczywy. 
Ponadto zainteresowana osoba nie wyraziła zgody na wykonanie zdjęć 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

14 
 

ani na ich publikację, a fakt, że wcześniej współpracowała z prasą, nie może uzasadniać 
pozbawienia jej ochrony w takich okolicznościach. Ponadto grzywny nałożone 
na skarżących nie były szczególnie dotkliwe. Podsumowując, wymogi ochrony 
prywatności i rzetelnego wymiaru sprawiedliwości były wystarczające, aby uzasadnić 
ograniczenie prawa skarżących redaktorów do wolności wyrażania opinii. 

Khmel przeciwko Rosji 
12 grudnia 2013 r. 
W chwili zaistnienia stanu faktycznego skarżący był członkiem regionalnego parlamentu 
Murmańska. Został doprowadzony na posterunek policji pod zarzutem prowadzenia 
pojazdu pod wpływem alkoholu. Odmówił podania swojego nazwiska, zachowywał 
się w niesubordynowany sposób i nie opuścił budynku, gdy go o to poproszono. 
Komendant policji zaprosił ekipy telewizyjne na posterunek i tego popołudnia skarżący 
został sfilmowany w nieuporządkowanym stanie zachowując się w nieodpowiedni sposób. 
Część materiału została wyemitowana w telewizji publicznej następnego dnia. Później 
wszczęto przeciwko niemu postępowanie administracyjne i karne w związku z jego 
działaniami w dniu, w którym został sfilmowany. Skarżący zarzucił w szczególności 
sfilmowanie go na posterunku policji i wyemitowanie materiału filmowego, co, jego 
zdaniem, było niezgodne z prawem. 
Trybunał uznał, że doszło do naruszenia art. 8 (prawo do poszanowania życia 
prywatnego) Konwencji, ponieważ wobec braku zgody skarżącego, udostępnienie 
nagrania wideo telewizji regionalnej stanowiło rażące naruszenie prawa krajowego. 
Ingerencja w prawo skarżącego do poszanowania życia prywatnego nie była zatem 
„zgodna z prawem” w rozumieniu art. 8 § 2 Konwencji. 

Axel Springer SE i RTL Television GmbH przeciwko Niemcom 
21 września 2017 r. 
Sprawa ta dotyczyła skargi dwóch spółek działających w sektorze mediów w związku 
z orzeczeniem sądu zakazującym publikacji wizerunków, na których można 
zidentyfikować oskarżonego o zabójstwo w postępowaniu karnym. 
Trybunał uznał, że nie doszło do naruszenia art. 10 (wolność wyrażania opinii) 
Konwencji. Stwierdził, że sędzia krajowy starannie wyważył sprzeczne interesy. 
Orzeczenie było proporcjonalne do uprawnionego celu, jakim jest ochrona praw 
osobistych oskarżonego - który nie był osobą publiczną - podczas jego procesu, w trakcie 
którego, do czasu udowodnienia mu winy, należało uznawać za niewinnego. Trybunał 
zauważył w szczególności, że orzeczenie to nie stanowiło szczególnie surowego 
ograniczenia możliwości relacjonowania; samo rejestrowanie obrazu nie zostało 
ograniczone. 

Bild GmbH & Co. Kg i Axel Springer AG przeciwko Niemcom 
4 grudnia 2018 r. (decyzja o niedopuszczalności skargi) 
Sprawa dotyczyła orzeczenia zakazującego wydawcom codziennej gazety Bild 
o masowym nakładzie publikowania lub rozpowszechniania fotografii znanego 
szwajcarskiego dziennikarza, wykonanej w czasie gdy przebywał on w areszcie śledczym. 
Trybunał orzekł o niedopuszczalności skargi, uznając, że sądy niemieckie należycie 
wyważyły prawo skarżących spółek do wolności wyrażania opinii i prawo do prywatności 
prezentera telewizyjnego, który przebywał wówczas w areszcie śledczym. 
W szczególności, zdaniem Trybunału, mimo, że zdjęcie, o którym mowa, nie było 
zniesławiające, deprecjonujące ani poniżające dla wizerunku prezentera telewizyjnego, 
ukazało go jednak na podwórzu więziennym, tj. w sytuacji, w której nie mógł się 
on spodziewać, że zostanie sfotografowany. Jeśli chodzi o karę nałożoną na dwie 
skarżące spółki, Trybunał zauważył, że sądy niemieckie po prostu zakazały im dalszego 
publikowania lub rozpowszechniania fotografii i zasądziły od nich zwrot kosztów 
zastępstwa procesowego w nieznacznej wysokości. 



Zestawienie – Prawo do własnego wizerunku      

 

15 
 

Kontakt z mediami: 

Tel.: +33 (0)3 90 21 42 08 

 


